21‏/11‏/2009

حتى أنت يا شيخ زفزاف !!!.

هالني بشدة هذا الحوار الذي أدلى به الشيخ فوزي الزفزاف رئيس لجنة حوار الأديان الأسبق بالأزهر الشريف - لواحد من أكبر المواقع المتطرفة النصرانية على الانترنت ، والمعروف عن هذا الموقع عداءه الشديد للإسلام وإساءاته البالغة للنبي صلى الله عليه وسلم ، ونقلت الحوار بالكامل جريدة الدستور وجميع الموافع والمنتديات والمدونات النصرانية بلا استئناء ، ولم يكذب الشيخ الزفزاف هذا الكلام حتى الان ..
يقول الشيخ الزفزاف رضي الله عنه .. أنه توجد حالات لخطف البنات النصرانيات في مصر ، ويقول فضيلته أن الإسلام لا يقر ذلك ولا يوافق عليه ولا يقبله - مناشداً الدولة العمل علي إيقاف مثل هذه الأعمال التي لا يقرها الدين وإنزال العقوبة بمن يرتكبها ، أما بخصوص مصدر معلوماته فهو كما قال أنه يستشهد برواية قصتها عليه سيدة قبطية اختطفت ابنتها علي يد شاب مسلم ، وأضاف أنها أخبرته بأن الأمن يعرف مكان ابنتها ولكنه يحرمها من رؤيتها .
طبعاً فضيلة الشيخ الزفزاف يقر بوجود حالات خطف للبنات النصرانيات في مصر - ليس هذا فحسب بل أنه يناشد الدولة بإيقاف هذه المصيبة ، وهذا على أساس أن كل يوم تسجل عشرات حالات الاختطاف ، وهي نفس النغمة التي ترددها منظمات أقباط المهجر في مواقعهم المشبوهة ليل نهار ، الشئ العجيب المضحك جداً أنه في الوقت الذي تنفي فيه الكنيسة المصرية بتصريح رسمي مسجل ومصور في مؤتمر كبير يسمى بمؤتمر تثبيت العقيدة تعقده الكنيسة بصفة دورية بمدينة الفيوم ، وفيه تصرح الكنيسة المصرية على لسان الأنبا بخوميوس أنه لا صحة لما يقال أنه توجد حالات اختطاف في مصر ، ويقول الأنبا بخوميوس لا تصدقوا من يقول أنه توجود حالات اختطاف لبناتنا مفيش حد دلوقت بيعرف يخطف قطة ده كلام فارغ ، يظهر علينا فضيلة الشيخ فوزي الزفزاف ويصرح أنه توجد حالات لخطف الفتيات ، ودليلك فين يعم الشيخ ... يقول واحدة قالت له ان بنتها اتخطفت ويناشد الدولة بإيقاف هذا الأمر .
طيب هل هذا كلام يعقل بالله عليكم ؟؟!!!
ثم أنهى فضيلة الزفزاف حواره مع واحد من أكبر المواقع التي تسب الرسول على الانترنت قائلاً أنه متي تحولت الفتاة إلي الإسلام عن قناعة وبكل رضاها فلا يجب علي الدولة أن تحرم والدتها من رؤيتها ، لكن الإسلام يرفض تماماً خطف فتاة وإجبارها علي اعتناق الإسلام .
وهذا على أساس إقرار فضيلته أنه بالفعل توجد حالات لخطف الفتيات النصرانيات ووضح الحكم الشرعي أن الاسلام يرفض هذا السلوك ..
سؤالي الآن لو صدقت نسبة هذه التصريحات للشيخ الزفزاف وانا انتظرت أسبوع كامل قبل فتح هذا الموضوع لعله يصدر تكذيب منه ولكن هذا لم يحدث في الوقت الذي انتشر تصريحه في صحف مصرية مثل الدستور وفي كل المواقع النصرانية المتطرفة ، ولكن أقول لو صدق أنه أدلى بها لهذا الموقع المتطرف ـ هل هذا يجوز شرعاً يا فضيلة الشيخ إجراء حديث مع موقع شتام وسباب للنبي صلى الله عليه وسلم ، ولو كنت لا تعلم أنه موقع نصراني شتام ومتطرف وعدائي للإسلام فهذا الأمر يحدث كثيرا لشيوخ الأزهر - فقد سبق وحدث مع شيخ الأزهر حينما صافح شيمون بيريز في أحد المؤتمرات وبحرارة شديدة ثم قال بعدها أنه لم يكن يعلم أنه شيمون بيريز رئيس ما يعرف بالكيان الصهيوني ، هل من حق فضيلتك أن تقول هذا الكلام بوجود حالات اختطاف فتيات نصرانيات في مصر في توقيت لا تحتمل فيه البلاد أي بوادر فتنة طائفية ، هل تعلم يا فضيلة الشيخ أن تصريحاتك أصبحت دليل قوي عند منظمات أقباط المهجر لكي تقول للناس وشهد شاهد من أهلها على وجود حالات اختطاف في الوقت الذي تنفي فيه الكنيسة المصرية هذا الأمر ، وكيف وأنت يا فضيلة الشيخ رجل دين تعلم الأسلوب المنهجي في الإثبات تستدل بصدق مقولتك بمقولة سيدة نصرانية خطفت بنتها على حد زعمها ، ما أدراك أنها صادقة معك ، ولو كانت صادقة فما أدارك أنها متيقنة من خطف ابنتها قد تكون خاطئة في تصورها ..
هل مسئولياتك يا شيخ زفزاف في مؤتمرات حوار الأديان التي كان ينظمها الأزهر بالإشتراك مع الفاتيكان قد أثرت على علاقتك مع النصارى ، لسنوات طويلة كان الشيخ الزفزاف مسئولاً عن مؤتمرات حوار الأديان ، وآخرها تم دعوته لمؤتمر جنيف من شهرين الذي نظمته رابطة العالم الإسلامي بصحبة نجيب جبرائيل ونبيل لوقا من مصر ، وعلى فكرة بالمناسبة هناك أكثر من عشرين شخصية مشبوهة من المنصرين والحاخامات والمستشرقين كانت على قائمة دعوة رابطة العالم الإسلامي لمؤتمر جنيف ، والتي تكبدت الرابطة ملايين الدولارات من مصاريف انتقالهم وسفرهم وإقامتهم في أفخم فنادق جنيف ، بل ومصاريفهم الشخصية لقاء تعطفهم وتفضلهم بقبول الدعوة وهم في الأصل من المعروفين بعداءهم الشديد للإسلام ولكن نحن قوم للأسف الشديد هان علينا الدين فضاعت رؤيتنا الصحيحة للأمور ....

هناك 4 تعليقات:

غير معرف يقول...

من الواضح أن الشيخ"الزفزاف"يقدم مستندات لتعيينه شيخا للازهر فهو لا يعرف شيئا عما يجري في "مصر"
ياشيخنا المحترم ؟؟؟اذا كان كهنة النصاري انفسهم يكذبون ادعاء خطف بنات ونساء النصاري ؟؟؟تأتي انت وتخرف بهذه الطريقة؟؟؟
أبشرك بترقية سريعة جزاء تصريك هذا....ياشيخ ؟؟؟ارجوك...أتق الله؟؟؟فوالله وظيفة واعظ في مسجد صغير أفضل من منصب كبير تجامل فيه أعداء الله....

غير معرف يقول...

1- الخراء / البراز / البول

سِفْرُ حِزْقِيَالَ / الإصحاح الرَّابِعُ :

12وَتَأْكُلُ كَعْكاً مِنَ الشَّعِيرِ. عَلَى الْخُرْءِ الَّذِي يَخْرُجُ مِنَ الإِنْسَانِ تَخْبِزُهُ أَمَامَ عُيُونِهِمْ". 13وَقَالَ الرَّبُّ: "هَكَذَا يَأْكُلُ بَنُو إِسْرَائِيلَ خُبْزَهُمُ النَّجِسَ بَيْنَ الأُمَمِ الَّذِينَ أَطْرُدُهُمْ إِلَيْهِمْ". 14فَقُلْتُ: "آهِ يَا سَيِّدُ الرَّبُّ, هَا نَفْسِي لَمْ تَتَنَجَّسْ. وَمِنْ صِبَايَ إِلَى الآنَ لَمْ آكُلْ مِيتَةً أَوْ فَرِيسَةً, وَلاَ دَخَلَ فَمِي لَحْمٌ نَجِسٌ". 15فَقَالَ لِي: "اُنْظُرْ. قَدْ جَعَلْتُ لَكَ خِثْيَ الْبَقَرِ بَدَلَ خُرْءِ الإِنْسَانِ فَتَصْنَعُ خُبْزَكَ عَلَيْهِ".
الرجل كان يأكل خبز على خراء الإنسان , فأصلح له الرب طعامه , وجعل له روث الأبقار بدلا من خرة الإنسان !!!
سِفْرُ إِشَعْيَاءَ / الإصحاح السَّادِسُ وَالثَّلاَثُونَ
12فَقَالَ رَبْشَاقَى: "هَلْ إِلَى سَيِّدِكَ وَإِلَيْكَ أَرْسَلَنِي سَيِّدِي لأَتَكَلَّمَ بِهَذَا الْكَلاَم؟ أَلَيْسَ إِلَى الرِّجَالِ الْجَالِسِينَ عَلَى السُّورِ لِيَأْكُلُوا عَذِرَتَهُمْ وَيَشْرَبُوا بَوْلَهُمْ مَعَكُمْ؟".
سِفْرُ التَّثْنِيَةِ / اَلأَصْحَاحُ الثَّالِثُ وَالعِشْرُونَ13
وَيَكُونُ لكَ وَتَدٌ مَعَ عُدَّتِكَ لِتَحْفُرَ بِهِ عِنْدَمَا تَجْلِسُ خَارِجاً وَتَرْجِعُ وَتُغَطِّي بُرَازَكَ.
لماذا يعود إلى برازه فيغطيه ؟
2- حوار الحمير :
سِفْرُ العَدَدِ / اَلأَصْحَاحُ الثَّانِي وَالعِشْرُونَ
22فَحَمِيَ غَضَبُ اللهِ لأَنَّهُ مُنْطَلِقٌ وَوَقَفَ مَلاكُ الرَّبِّ فِي الطَّرِيقِ لِيُقَاوِمَهُ وَهُوَ رَاكِبٌ عَلى أَتَانِهِ وَغُلامَاهُ مَعَهُ. 23فَأَبْصَرَتِ الأَتَانُ مَلاكَ الرَّبِّ وَاقِفاً فِي الطَّرِيقِ وَسَيْفُهُ مَسْلُولٌ فِي يَدِهِ فَمَالتِ الأَتَانُ عَنِ الطَّرِيقِ وَمَشَتْ فِي الحَقْلِ. فَضَرَبَ بَلعَامُ الأَتَانَ لِيَرُدَّهَا إِلى الطَّرِيقِ. 24ثُمَّ وَقَفَ مَلاكُ الرَّبِّ فِي خَنْدَقٍ لِلكُرُومِ لهُ حَائِطٌ مِنْ هُنَا وَحَائِطٌ مِنْ هُنَاكَ. 25فَلمَّا أَبْصَرَتِ الأَتَانُ مَلاكَ الرَّبِّ زَحَمَتِ الحَائِطَ وَضَغَطَتْ رِجْل بَلعَامَ بِالحَائِطِ فَضَرَبَهَا أَيْضاً. 26ثُمَّ اجْتَازَ مَلاكُ الرَّبِّ أَيْضاً وَوَقَفَ فِي مَكَانٍ ضَيِّقٍ حَيْثُ ليْسَ سَبِيلٌ لِلنُّكُوبِ يَمِيناً أَوْ شِمَالاً. 27فَلمَّا أَبْصَرَتِ الأَتَانُ مَلاكَ الرَّبِّ رَبَضَتْ تَحْتَ بَلعَامَ. فَحَمِيَ غَضَبُ بَلعَامَ وَضَرَبَ الأَتَانَ بِالقَضِيبِ. 28فَفَتَحَ الرَّبُّ فَمَ الأَتَانِ فَقَالتْ لِبَلعَامَ: "مَاذَا صَنَعْتُ بِكَ حَتَّى ضَرَبْتَنِي الآنَ ثَلاثَ دَفَعَاتٍ؟" 29فَقَال بَلعَامُ لِلأَتَانِ: "لأَنَّكِ ازْدَرَيْتِ بِي. لوْ كَانَ فِي يَدِي سَيْفٌ لكُنْتُ الآنَ قَدْ قَتَلتُكِ". 30فَقَالتِ الأَتَانُ لِبَلعَامَ: "أَلسْتُ أَنَا أَتَانَكَ التِي رَكِبْتَ عَليْهَا مُنْذُ وُجُودِكَ إِلى هَذَا اليَوْمِ؟ هَل تَعَوَّدْتُ أَنْ أَفْعَل بِكَ هَكَذَا؟" فَقَال: "لا".
3- حوار الأشجار:
سِفْرُ الْقُضَاةِ / اَلأَصْحَاحُ التَّاسِعُ
8مَرَّةً ذَهَبَتِ الأَشْجَارُ لِتَمْسَحَ عَلَيْهَا مَلِكاً. فَقَالَتْ لِلّزَيْتُونَةِ: امْلِكِي عَلَيْنَا. 9فَقَالَتْ لَهَا الّزَيْتُونَةُ: أَأَتْرُكُ دُهْنِي الَّذِي بِهِ يُكَرِّمُونَ بِيَ اللَّهَ وَالنَّاسَ, وَأَذْهَبُ لأَمْلِكَ عَلَى الأَشْجَارِ؟ 10ثُمَّ قَالَتِ الأَشْجَارُ لِلتِّينَةِ: تَعَالَيْ أَنْتِ وَامْلِكِي عَلَيْنَا. 11فَقَالَتْ لَهَا التِّينَةُ: أَأَتْرُكُ حَلاَوَتِي وَثَمَرِي الطَّيِّبَ وَأَذْهَبُ لأَمْلِكَ عَلَى الأَشْجَارِ؟ 12فَقَالَتِ الأَشْجَارُ لِلْكَرْمَةِ: تَعَالَيْ أَنْتِ وَامْلِكِي عَلَيْنَا. 13فَقَالَتْ لَهَا الْكَرْمَةُ: أَأَتْرُكُ مِسْطَارِي الَّذِي يُفَرِّحُ اللَّهَ وَالنَّاسَ وَأَذْهَبُ لأَمْلِكَ عَلَى الأَشْجَارِ؟ 14ثُمَّ قَالَتْ جَمِيعُ الأَشْجَارِ لِلْعَوْسَجِ: تَعَالَ أَنْتَ وَامْلِكْ عَلَيْنَا. 15فَقَالَ الْعَوْسَجُ لِلأَشْجَارِ: إِنْ كُنْتُمْ بِالْحَقِّ تَمْسَحُونَنِي عَلَيْكُمْ مَلِكاً فَتَعَالُوا وَاحْتَمُوا تَحْتَ ظِلِّي. وَإِلاَّ فَتَخْرُجَ نَارٌ مِنَ الْعَوْسَجِ وَتَأْكُلَ أَرْزَ لُبْنَانَ!
4- تنين بسبعة رؤوس
رُؤْيَا يُوحَنَّا اللاَّهُوتِيِّ / اَلأَصْحَاحُ الثَّانِي عَشَرَ
3وَظَهَرَتْ آيَةٌ أُخْرَى فِي السَّمَاءِ: هُوَذَا تِنِّينٌ عَظِيمٌ أَحْمَرُ لَهُ سَبْعَةُ رُؤُوسٍ وَعَشَرَةُ قُرُونٍ، وَعَلَى رُؤُوسِهِ سَبْعَةُ تِيجَانٍ. 4وَذَنَبُهُ يَجُرُّ ثُلْثَ نُجُومِ السَّمَاءِ فَطَرَحَهَا إِلَى الأَرْضِ. وَالتِّنِّينُ وَقَفَ أَمَامَ الْمَرْأَةِ الْعَتِيدَةِ أَنْ تَلِدَ حَتَّى يَبْتَلِعَ وَلَدَهَا مَتَى وَلَدَتْ.
هل هذه كلمة الله في كتابه المقدس ؟ أم أساطير إغريقية ؟؟

غير معرف يقول...

الأب عريان المكفى ( تخصص تدليس وحيل )
سلام ونعمة للجميع


حنتكلم فى الدرس النهارده عن موضوعان الأول كيف تتعامل مع الكفار والموضوع الثانى عن تثبيت الايمان المسيحى بالنسبة لشبابنا إللى بينضحك عليهم من الكفار !
ومش بس شبابنا ولكن كمان الكبار إللى بيشاوروا عقولهم وغير مقتنعين بالإيمان بتاعنا
وقال إيه علشان مش فاهمين التجسد أو التثليث ومش داخل عقولهم ولا فاهمين حقيقته وده راجع لأنهم بيفتشوا ويدوروا وبيحاولوا يفهموا ، ومش عارفين إن المطلوب منهم انهم يؤمنوا وبس من غير تفكير ولا يحزنون ، لأن إللى بيفكر وبيحاول يفهم تأكدوا إن مصيره إنه حيترك المسيحية والمسيح وحيبقى إنحرم من الملكوت بتاع ربنا له المجد ! ويكون مستحق لبحيرة الكبريت
وأنا من هنا بأوجه كلامى لكل واحد قاعد بينكم تأسلم فى السر ومخبى نفسه
علشان ما ينفضحش وسطنا وأنا عارف إن فيه أعداد كبيرة للأسف إنضحك عليها لأنها حاولت تشغل عقلها وتفكر ولم تؤمن الإيمان الأعمى المطلوب منها حتى ترضى الرب له المجد .
والنهارده بجانب الموضوعين دول حنتكلم فى كل حاجة وإللى عاوز يسئل يتفضل وإللى إيمانه ضعيف وعاوز يقويه يرفع إيده ويتكلم وإللى مكسوف يرفع إيده يقول للى قاعد جنبه علشان يرفع إيده نيابة عنه ! الموضوع خطير يا أبنائى والكنيسة قلقانة من كتر حالات التأسلم والخطف إللى بتم لبناتنا بإستمرار عينى عينك !
واحد يرفع صباعه
أيوه يا جرجس
بس يا بونا كلنا عارفين إنه مفيش حالات خطف ولا حاجة وإحنا بس إللى بنقول كده علشان الإعلام
والاسبوع إللى فات واحدة جارة إبن عمى إسمها لويزة هربت وسابت لأهلها جواب قالت فيه إنها أسلمت وطلبت منهم إلآ يبحثوا عنها لانها لن ترجع للمسيحية تانى ، وأهلها أخفوا الجواب بتاعها وراحوا مديرية الأمن وبلغهوهم إن المسلمين خطفوا البنت ! وعملوا مظاهرة كبيرة فى الكنيسة ، وطلبوا من الحكومة ترجع ليهم لويزة ، والحكومة قالت ليهم انتوا عاوزين لما حد يتأخر من ولادكم بره البيت أو يتوه أو يكون عند قرايبه نمسك ميكروفات وندور نلف فى الشوارع ونقول عيلة تايهة يا ولاد الحلال ببلوزة نايلون وجيبة ترجال على رأى عدوية ، والمسلمين بيقولوا إن عندهم تسجيل لأبونا بشوى بيقول فيه إنه مفيش حد بيخطف حد لما واحده قالت له بنتى إتخطفت يا آبونا
واحد تانى يرفع صباعه
أيوه يا بشاى
أيوه يا بونا بيحكوا إن فيه ناس راحوا لعم صفوت إللى فى الشارع إللى ورانا وقالوا ليه إنهم شافوا إبنه
مكرم الشاب الجامعى فى معرض القاهرة للكتاب إللى فات وتحت باطه شنطة وبيوزع كتيباب إسلامية وأجزاء مطبوعة من القرآن بتاع المسلمين على الزوار وكان بيتخفى حتى لا يتعرف عليه أحد ولما شاهدوه بالصدفة إختفى عن أنظارهم ، ولما جم يواجهوه أنكر بشدة وقال ربما شخص آخر يشبهه ! مع إن الذين رأوه أكدوا إنه هو بشحمه ولحمه
واحد يرفع يده
خلاص يا قلدس مش عاوزين حكايات من النوع ده ، الحكايات دى تهدم الإيمان مش تثبته
قلدس أنا عاوز أقول حاجة تانية يا آبونا
اتفضل

غير معرف يقول...

ليه الكنيسة بتحذر علينا قراءة القرآن بتاع المسلمين مع ان المسلمين ما عندهمش تحذيرات على قراءة الكتاب المقدس بعهديه القديم والجديد يعنى أى واحد منهم ممكن يقرا الكتاب المقدس ، وده يخللى الناس تقول إن عقيدتنا ضعيفة وإيمانا أكثر ضعف من عقيدتنا بعكس المسلمين وعقيدتهم
شوف يا قلدس عقيدتنا مش ضعيفة ولا حاجة وإيمانا فل الفل وآخر حلاوة بس إحنا بنخاف على ولادنا ، وزى المسيح له المجد ما قال أما خرافى فانها تسمع صوتى وتعرفنى ،كمان شبابنا زى الخرفان الصغيرة الأوزى لما واحد يمسك خروف منهم ويجره من ودانه أو من قرونه تلاقى الخرفان كلها ماشية وراه . وده متعلق بالموضوع الأول إللى هو كيف تتعامل مع الكافر
وبالنسبة لأى واحد ممنوع عليه قراءة القرآن واحنا مختارين بعض الأشخاص إللى ليهم القدرة على المناورة والمحاورة ولعب الثلاث ورقات ونعطيهم آيات محددة من القرآن لاعبين فيها ومقطعين منها كشبهات يلاعبوا بيها المسلمين الكفار علشان يشككوا ضعاف الإيمان عندهم فى دينهم ومن ناحية تانية تثبت إيمان ولادنا فى عقيدتنا قبل آى حاجة وإللى إحنا إخترناهم بنقول ليهم خشوا المواقع الإسلامية وتكون على عينيكم غشاوة وقولوا الشبهة للمسلم ، طبعآ هو حيرد عليك على طول ويفند الشبهة لأن الشبهات كلها معروفة ومكررة ، والمطلوب منك إنك لا تنظر فى إجابته وكل إللى عليك إنك تقوله إنك لم تجاوب على السؤال أو تقول له إنك لم تقتنع باجابته . وفى الحالات التى يخبرك فيها إن هذه الشبهة موجودة فى قسم الشبهات فى نفس الموقع مع غيرها من الشبهات ومردود عليها قول له أنا عاوز أسمع الرد منك انت أو عاوز أعرف رأيك انت إيه وهكذا حتى لو جاوب على سؤالك مائة مرة لا تمل وقول له ولكنك لم تجاوب على سؤالى وخللى بالك إن المسلم حيكون صبور معاك فعليك إنك تثيره ببعض الكلمات إللى تمس كتابهم ورسولهم لتخرجه عن شعوره . طبعآ والشبهات معروفة ومطبوعة وموجودة فى كل كنيسة من كنائسنا ، والشبهات دى معروفة ولا تتغير من زمان خالص وزى ما بنقول فى الكنيسة على سبيل الضحك إن الكتاب المقدس بيحصل فيه تغيرات ولكن الشبهات إللى بنقولها للمسلمين ثابتة ولا يحصل فيها تغيرات مثل رضاع الكبير ، وزوجات رسولهم والزواج من عائشة وهى عندها تسع سنوات ، وغروب الشمس فى عين حمئة ، وحديث الذبابة وبول الإبل ….الخ الخ إحنا نقولهم الشبهات وهما يجاوبوا أكثر من ملاين المرات ، لا نمل ولا يملوا
كمان بنقول لشبابنا إنه مش عيب إنك تختار لنفسك اسم انثى عند دخولك لأى موقع اسلامى علشان يحاسبوا عليك شوية ويراعوا انوثتك وبرضه مش عيب إنك تكذب وتقول إنك كنت مسلم قبل كده والمسيح حبك وهداك للمسيحية
يعنى إتلون على قد ما تقدر ، وشوفوا انتم البابا بنفسه لما يحب يدحلب للحكومة يجيب ليهم الكلام إللى فى القرءان إللى بيقول لتجدن أقربهم مودة للذين آمنوا الذين قالوا إنا نصارى ولما المسلمين يقولوا حاجة غير كده يقولهم إحنا مسيحين مش نصارى والنصارى دول زى الخوارج عندكم . والأب زكريا كلنا عارفين إنه عامل جبهة وبيدافع عنا من ناحية واحنا كمان عاملين جبهة تانية علشان نسنده بدل ما يكون لوحده هو من ناحية واحنا من ناحية وأقباط المهجر من ناحية ثالتة والأنبا شنوده مكرس نفسه ليل ونهار لعمل الخطط إللى نقدر بيها نضغط على آى حكومة علشان ناخد نصيب الأسد وأنتو عارفين إن دول الغرب بتسندنا وأمريكا ماسكة العصايا لو حد فتح بقه، وأقباط المهجر مخلاينها حريقة وزى الهبلة إللى مسكوها تار .
ثم يتجه القس إلى السبورة على الحائط وهو يتكلم
والمسلم إللى يقولك يا مسيحى فكر شوية وشغل مخك ده واحد+ واحد + واحد = ثلاثة مش واحد
ترد عليه وتقوله هى مش علامة + دى عبارة عن علامة الصليب ، طيب لو مسكنا الصليب ده وضمينا منه طرفين شوية بحيث يكون زى المقص مش يبقى عبارة عن علامة× يعنى واحد × واحد × واحد = واحد يعنى الثلاثة مضروبين فى بعض !! ولو قالك انت بتخرف وتقول إيه ؟ ألهة إيه إللى مضروبين فى بعض ، ترد عليه وتقوله هو مش المسيح له المجد إنضرب قبل ما يصلبوه !أهو ده بيرمز لعلامة الضرب !!!!!
أو تقوله المثل بتاع الشمس إللى كلنا عارفينه ومش فاهمينه وانها عبارة عن شمس وضوء وحنان قصدى وحرارة أو بلاش تقله المثل دة أحسن يقولك دى صفات للشمس وليست جواهر وآى صفه منهم لا تسمى بمفردها شمس وأهم حاجة إنك تبين للمسلم إنك خايف عليه وتقوله المسيح بيحبك وخلص نفسك. وقبل النقاش مع أى حد فيهم يكون صليبك فى إيدك وحقدك فى قلبك وعقلك شايله فى أستك شرابك وضاربلك كاسين وطبيعى مش حتفهم آى كلمة منه لأن عقلك مش معاك
والاسبوع الجاى نكمل
سلام المسيح ونعمته معاكم