02‏/08‏/2009

أثينا تهدد بهدم مسجد حال رفض أنقرة فتح مدرسة الرهبان الرومية

-----------------------------------------------------------------------
هددت السلطات اليونانية في العاصمة أثينا بهدم مسجد ومنازل لأتراك منطقة تراقيا الغربية الحدودية مع تركيا بحجة تنفيذ مشروع عمراني جديد، وذلك على اثر رفض السلطات التركية في العاصمة أنقرة إعادة فتح مدرسة الرهبان الرومية في إسطنبول. وأفادت التقارير الصحفية أن قرار رئيس بلدية في تراقيا الغربية بهدم 41 منزلا أغلبها عائدة لمواطنين من أصول تركية ومسجد ينيجه محلة العثماني التاريخي, أثار إستياءاً كبيراً لدى سكان المنطقة الذين قاموا بالتظاهر أمام مبنى البلدية إحتجاجاً على هذا القرار الذي وصفوه بأنه " قرار متعمد" يستهدف طمس المعالم الإسلامية والآثار التركية في المنطقة. يشار أن الحكومة اليونانية تواصل الضغط على تركيا من أجل إعادة فتح مدرسة الرهبان التي كانت قد أغلقت في مطلع السبعينات مع عدد من المدارس بموجب قانون يحظر على الجماعات والطوائف إنشاء دور تعليمة دينية. ويشمل قرار الهدم منزل عضو البرلمان اليوناني السابق التركي الاصل غالب غالب الذي أكد أن قرار تأميم الحي التركي بحجة تنفيذ مشروع إعماري جديد ليس محض صدفة داعيا حكومة أثينا الى إلغاء القرار. وفي معرض إحتجاجه على القرار قال المواطن عثمان إبراهيم أن منزله المشمول بقرار الهدم يعد أحد المنازل الأثرية المهمة في الحي وأنه مستعد لعمل كل شيئ من أجل الحفاظ على أرث أجداده وسخر من مبلغ التعويض الذي أعلنته الحكومة مقابل الهدم والبالغ 20 ألف يورو قائلا أنه:" ليس بمقدور المغبونين شراء كوخ في المنطقة بمثل هذا المبلغ".
المصدر جريدة بر مصر

هناك 21 تعليقًا:

غير معرف يقول...

(((((((((((((((((((((((((((((((((دين النصارى مبني على معاندة العقول))))))))))))))))))))))))))
والشرائع وتنقص إله العالمين

نقلا عن كتاب إغاثة اللهفان من مصايد الشيطان للشيخ العلامة الرباني ابن قيم الجوزية رحمه الله تعالى.

والمقصود : أن دين الأمة الصليبية بعد أن بعث الله عز وجل محمدا صلى الله عليه وسلم بل قبله بنحو ثلاثمائة سنة مبني على معاندة العقول والشرائع وتنقص إله العالمين ورميه بالعظائم فكل نصراني لا يأخذ بحظه من هذه البلية فليس بنصراني على الحقيقة. أفليس هو الدين الذي أسسه أصحاب المجامع المتلاعنين على أن الواحد ثلاثة والثلاثة واحد. فيا عجباً كيف رضي العاقل أن يكون هذا مبلغ عقله و منتهى علمه أفترى لم يكن في هذه الأمة من يرجع إلى عقله و فطرته و يعلم أن هذا عين المحال و إن ضربوا له الأمثال و استخرجوا له الأشباه فلا يذكرون مثالا و لا شبهاً إلا وفيه بيان خطئهم و ضلالهم كتشبيه بعضهم اتحاد اللاهوت بالناسوت وامتزاجه به باتحاد النار والحديد وتمثيل غيرهم ذلك باختلاط الماء باللبن و تشبيه آخرين ذلك بامتزاج الغذاء و اختلاطه بأعضاء البدن إلى غير ذلك من الأمثال و المقاييس التي تتضمن امتزاج حقيقتين و اختلاطهما حتى صارا حقيقة أخرى تعالى الله عز وجل عن إفكهم وكذبهم.

و لم يقنعهم هذا القول في رب السموات والأرض حتى اتفقوا بأسرهم على أن اليهود أخذوه وساقوه بينهم ذليلا مقهورا وهو يحمل خشبته التي صلبوه عليها واليهود يبصقون في وجهه و يضربونه ثم صلبوه و طعنوه بالحربة حتى مات و تركوه مصلوباً حتى التصق شعره بجلده لما يبس دمه بحرارة الشمس ثم دفن و أقام تحت التراب ثلاثة أيام ثم قام بلا هوتيته من قبره.

هذا قول جميعهم ليس فيهم من ينكر منه شيئا فيا للعقول ! كيف كان حال هذا العالم الأعلى والأسفل في هذه الأيام الثلاثة ومن كان يدبر أمر السموات والأرض ومن الذي خلف الرب سبحانه وتعالى في هذه المدة ومن الذي كان يمسك السماء أن تقع على الأرض وهو مدفون في قبره. و يا عجبا ! هل دفنت الكلمة معه بعد أن قتلت وصلبت أم فارقته وخذلته أحوج ما كان إلى نصرها له كما خذله أبوه وقومه فإن كانت قد فارقته وتجرد منها فليس هو حينئذ المسيح وإنما هو كغيره من آحاد الناس وكيف يصح مفارقتها له بعد أن اتحدت به و ما زجت لحمه و دمه وأين ذهب الاتحاد والامتزاج و إن كانت لم تفارقه وقتلت و صلبت و دفنت معه فكيف وصل المخلوق إلى قتل الإله وصلبه ودفنه ويا عجبا ! أي قبر يسع إله السموات والأرض هذا هو الملك القدوس السلام المؤمن المهيمن العزيز الجبار المتكبر سبحان الله عما يشركون. الحمد لله ثم الحمد لله تعالى الذي هدانا للإسلام وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله. يا ذا الجلال والإكرام كما هديتنا للإسلام أسألك أن لا تنزعه عنا حتى تتوفانا على الإسلام.

أعباد المسيح لنا سؤال نريد جوابه ممن وعاه:
إذا مات الإلكه بصنع قوم أماتوه فما هذا الإله؟ وهل أرضاه ما نالوه منه فبشراهم إذا نالوا رضاه؟ و إن سخط الذي فعلوه فيه فقوتهم إذا أوهت قواه؟ وهل بقي الوجود بلا إله سميع يستجيب لمن دعاه؟ و هل خلت الطباق السبع لما ثوى تحت التراب و قد علاه؟ و هل خلت العوالم من إله يدبرها و قد سُمّرَتْ يداه؟ و كيف تخلت الأملاك عنه بنصرهم و قد سمعوا بكاه؟ و كيف أطاقت الخشبات حمل الإله الحق شداً على قفاه؟ و كيف دنا الحديد إليه حتى يخالطه و يلحقه أذاه؟ و كيف تمكنت أيدي عداه و طالت حيث قد صفعوا قفاه؟ و هل عاد المسيح إلى حياة أم المحيي له ربك سواه؟ و يا عجبا لقبر ضم رباً و أعجب منه بطن قد حواه! أقام هناك تسعاً من شهور لدى الظلمات من حيض غذاه. و شق الفرج مولوداً صغيراً ضعيفاً فاتحاً للثدى فاه. و يأكل ثم يشرب ثم يأتي بلازم ذاك هل هذا إله؟ تعالى الله عن إفك النصارى سيسأل كلهم عما افتراه أعباد الصليب لأي معنى يعظم أو يقبح من رماه؟ و هل تقضى العقول بغير كسر و إحراق له و لمن بغاه؟ إذا ركب الإلكه عليه كرهاً و قد شدت لتسمير يداه فذاك المركب الملعون حقا فدسه لا تبسه إذ تراه يهان. عليه رب الخلق طَرا و تعبده! فإنك من عداه. فإن عظمته من أجل أن قد حوى رب العباد و قد علاه. و قد فقد الصليب فإن رأينا له شكلا تذكرنا سناه! فهلا للقبور سجدت طرا لضم القبر ربك في حشاه! فيا عبد المسيح أفق فهذا بدايته وهذا منتهاه.

غير معرف يقول...

قد بان لكل ذي عقل أن الشيطان تلاعب بهذه الأمة الضالة كل التلاعب و دعاهم فأجابوه، و استخفهم فأطاعوه فتلاعب بهم في شأن المعبود سبحانه و تعالى، و تلاعب بهم في أمر المسيح، و تلاعب بهم في شأن الصليب و عبادته، و تلاعب بهم في تصوير الصور في الكنائس و عبادتها فلا تجد كنيسة من كنائسهم تخلو عن صورة مريم و المسيح و جرجس و بطرس و غيرهم من القديسين عندهم والشهداء. و أكثرهم يسجدون للصور و يدعونها من دون الله تعالى حتى لقد كتب بطريق الاسكندرية إلى ملك الروم كتابا يحتج فيه للسجود للصور: بأن الله تعالى أمر موسى عليه السلام أن يصور في قبة الزمان صورة الساروس و بأن سليمان بن داود لما عمل الهيكل عمل صورة الساروس من ذهب و نصبها داخل الهيكل ثم قال في كتابه: "وإنما مثال هذا مثال الملك يكتب إلى بعض عماله كتابا فيأخذه العامل و يقبله و يضعه على عينيه و يقوم له لا تعظيما للقرطاس و المداد بل تعظيما للملك كذلك السجود للصور تعظيم لاسم ذلك المصور لا للأصباغ و الألوان". و بهذا المثال بعينه عبدت الأصنام.

و ما ذكره هذا المشرك عن موسى وسليمان عليهما السلام لو صح لم يكن فيه دليل على السجود للصور وغايته: أن يكون بمثابة ما يذكر عن داود: أنه نقش خطيئته في كفه كيلا ينساها فأين هذا مما يفعله هؤلاء المشركون: من التذلل و الخضوع و السجود بين يدي تلك الصور و إنما المثال المطابق لما يفعله هؤلاء المشركون مثال خادم من خدام الملك دخل على رجل فوثب الرجل من مجلسه و سجد له و عبده و فعل به ما لا يصلح أن يفعل إلا مع الملك. و كل عاقل يستجهله و يستحمقه في فعله إذ قد فعل مع عبد الملك ما كان ينبغي له أن يخص به الملك دون عبيده: من الإكرام والخضوع و التذلل و معلوم أن هذا إلى مقت الملك له و سقوطه من عينه أقرب منه إلى إكرام له و رفع منزلته. كذلك حال من سجد لمخلوق أو لصورة مخلوق لأنه عمد إلى السجود الذي هو غاية ما يتوصل به العبد إلى رضا الرب ولا يصلح إلا له ففعله لصورة عبد من عبيده و سوى بين الله وبين عبده في ذلك و ليس وراء هذا في القبح و الظلم شيء ولهذا قال تعالى : إن الشرك لظلم عظيم. و قد فطر الله سبحانه عباده على استقباح معاملة عبيد الملك و خدمه بالتعظيم و الإجلال و الخضوع و الذل الذي يعامل به الملك فكيف حال من فعل ذلك بأعداء الملك فإن الشيطان عدو الله و المشرك إنما يشرك به لا بولي الله و رسوله بل رسول الله و أولياؤه بريئون ممن أشرك بهم معادون لهم أشد الناس مقتاً لهم فهم في نفس الأمر إنما أشركوا بأعداء الله و سوو بينهم و بين الله في العبادة و التعظيم و السجود و الذل و لهذا كان بطلان الشرك و قبحه معلوماً بالفطرة السليمة و العقول الصحيحة و العلم بقبحه أظهر من العلم بقبح سائر القبائح و المقصود: ذكر تلاعب الشيطان بهذه الأمة في أصول دينهم و فروعه كتلاعبه بهم في صيامهم.

فإن أكثر صومهم لا أصل له في شرع المسيح بل هو مختلق مبتدع فمن ذلك: أنهم زادوا جمعة في بدء الصوم الكبير يصومونها لهرقل مخلص بيت المقدس و ذلك أن الفرس لما ملكوا بيت المقدس و قتلوا النصارى و هدموا الكنائس أعانهم اليهود على ذلك و كانوا أكثر قتلا وفتكا في النصارى من الفرس. فلما سار هرقل إليه استقبله اليهود بالهدايا وسألوه أن يكتب لهم عهدا ففعل فلما دخل بيت المقدس شكا إليه من فيه من النصارى ما كان اليهود صنعوه بهم. فقال لهم هرقل : و ما تريدون مني. قالوا : تقتلهم. قال : كيف أقتلهم وقد كتبت لهم عهدا بالأمان وأنتم تعلمون ما يجب على ناقض العهد. فقالوا له: إنك حين أعطيتهم الأمان لم تدر ما فعلوا من قتل النصارى و هدم الكنائس و قتلهم قربان إلى الله تعالى و نحن نتحمل عنك هذا الذنب و نكفره عنك و نسأل المسيح أن لا يؤاخذك به و نجعل لك جمعة كاملة في بدء الصوم نصومها لك و نترك فيها أكل اللحم ما دامت النصرانية و نكتب به إلى جميع الآفاق غفراناً لما سألناك. فأجابهم و قتل من اليهود حول بيت المقدس و جبل الخليل مالا يحصى كثرة. فصيروا أول جمعة من الصوم الذي يترك فيه الملكية أكل اللحم يصومونها لهرقل الملك غفراناً لنقضه العهد و قتل اليهود و كتبوا بذلك إلى الآفاق. و أهل بيت المقدس و أهل مصر يصومونها و بقية أهل الشام و الروم يتركون اللحم فيه و يصومون الأربعاء و الجمعة. و كذلك لما أرادوا نقل الصوم إلى فصل الربيع المعتدل و تغيير شريعة المسيح زادوا فيه عشرة أيام عوضاً و كفارة لنقلهم له.

غير معرف يقول...

و من ذلك التلاعب: تلاعبه في أعيادهم : فكلها موضوعة مختلقة محدثة بآرائهم واستحسانهم فمن ذلك : عيد ميكائيل وسببه : أنه كان بالاسكندرية صنم و كان جميع من بمصر و الإسكندرية يعيدون له عيداً عظيماً و يذبحون له الذبائح فولي بتركة الاسكندرية واحداً منهم، فأراد أن يكسره و يبطل الذبائح فامتنعوا عليه فاحتال عليهم و قال إن هذا الصنم لا ينفع و لا يضر فلو جعلتم هذا العيد لميكائيل ملك الله تعالى و جعلتم هذه الذبائح له كان يشفع لكم عند الله و كان خيراً لكم من هذا الصنم. فأجابوه إلى ذلك فكسر الصنم و صيره صلباناً و سمى الكنيسة كنيسة ميكائيل. و سماها قيسارية ثم احترقت الكنيسة و خربت و صيروا العيد و الذبائح لميكائيل فنقلهم من كفر إلى كفر و من شرك إلى شرك. فكانوا في ذلك كمجوسي أسلم فصار رافضيا فدخل الناس عليه يهنئونه فدخل عليه رجل و قال: إنك إنما انتقلت من زاوية من النار إلى زاوية أخرى.

و من ذلك عيد الصليب و هو مما اختلقوه و ابتدعوه فإن ظهور الصليب إنما كان بعد المسيح بزمن كثير و كان الذي أظهره زوراً وكذباً أخبرهم به بعض اليهود أن هذا هو الصليب الذي صلب عليه إلاهَهُم و ربهم فانظر إلى هذا السند و هذا الخبر. فاتخذوا ذلك الوقت الذي ظهر فيه عيداً و سموه عيد الصليب. و لو أنهم فعلوا كما فعل أشباههم من الرافضة حيث اتخذوا وقت قتل الحسين رضي الله عنه مأتماً و حزناً لكان أقرب إلى العقول.

و كان من حديث الصليب : أنه لما صلب المسيح على زعمهم الكاذب و قتل و دفن رفع من القبر إلى السماء و كان التلاميذ كل يوم يصيرون إلى القبر إلى موضع الصلب و يصلون فقالت اليهود: إن هذا الموضع لا يخفى و سيكون له نبأ و إذا رأى الناس القبر خالياً آمنوا به فطرحوا عليه التراب و الزبل حتى صار مزبلة عظيمة فلما كان في أيام قسطنطين الملك جاءت زوجته إلى بيت المقدس تطلب الصليب فجمعت من اليهود و السكان ببيت المقدس و جبل الخليل مائة رجل، و اختارت منهم عشرة و اختارت من العشرة ثلاثة اسم أحدهم يهوذا فسألتهم أن يدلوها على الموضع فامتنعوا و قالوا: لا علم لنا بالموضع. فطرحتهم في الحبس في جب لا ماء فيه فأقاموا سبعة أيام لا يطعمون و لا يسقون فقال يهوذا لصاحبيه: إن أباه عرفه بالموضع الذي تطلب فصاح الإثنان فأخرجوهما فخبراها بما قال يهوذا فأمرت بضربه بالسياط فأقر و خرج إلى الموضع الذي فيه المقبرة و كان مزبلة عظيمة فصلى و قال: اللهم إن كان في هذا الموضع فاجعله أن يتزلزل ويخرج منه دخان فتزلزل الموضع و خرج منه دخان فأمرت الملكة بكنس الموضع من التراب فظهرت المقبرة و أصابوا ثلاثة صلبان فقالت الملكة: كيف لنا أن نعلم صليب سيدنا المسيح و كان بالقرب منهم عليل شديد العلة قد أيس منه فوضع الصليب الأول عليه ثم الثاني ثم الثالث فقام عند الثالث و استراح من علته فعلمت أنه صليب المسيح فجعلته في غلاف من ذهب و حملته إلى قسطنطين. و كان من ميلاد المسيح إلى ظهور هذا الصليب: ثلاثمائة و ثمانية و عشرون سنة. هذا كله نقله سعيد بن بطريق النصراني في تاريخه.

غير معرف يقول...

و المقصود: أنه ابتدعوا هذا العيد بنقل علمائهم بعد المسيح بهذه المدة: و بعد فساد هذه الحكاية من بين يهودي و نصراني مع انقطاعها و ظهور الكذب فيها لمن له عقل من وجوه كثيرة. و يكفي في كذبها وبيان اختلاقها: أن ذلك الصليب الذي شفي العليل كان أولى أن لا يميت الإله الرب المحيي المميت. و منها: أنه إذا بقي تحت التراب خشب ثلثمائة و ثمانية و عشرون سنة فإنه ينخر و يبلى لدون هذه المدة. فإن قال عباد الصليب: إنه لما مس جسم المسيح حصل له الثبات و القوة و البقاء قيل لهم: فما بال الصليبين الباقيين لم يتفتتا و اشتبها به فلعلهم يقولون: لما مست صليبه مسها البقاء و الثبات. و جهل القوم و حمقهم أعظم من ذلك و الرب سبحانه لما تجلى للجبل تدكدك الجبل و ساخ في الأرض و لم يثبت لتجليه فكيف تثبت الخشبة لركوبه عليها في تلك الحال؟!! و لقد صدق القائل: إن هذه الأمة عار على بني آدم أن يكونوا منهم. فإن كانت هذه الحكاية صحيحة فما أقربها من حيل اليهود التي تخلصوا بها من الحبس و الهلاك. و حيل بني آدم تصل إلى أكثر من ذلك بكثير و لا سيما لما علم اليهود أن ملكة دين النصرانية قاصدة إلى بيت المقدس و أنها تعاقبهم حتى يدلوها على موضع القتل و الصلب. وعلموا أنهم إن لم يفعلوا لم يتخلصوا من عقوبتها.

و منها: أن عباد الصليب يقولون: إن المسيح لما قتل غار دمه و لو وقع منه قطرة على الأرض ليبست و لم تنبت فيا عجباً! كيف يحيى الميت و يبرأ العليل بالخشبة التي شهر عليها و صلب؟! أهذا كله من بركتها و فرحها به و هو مشدود عليه يبكي و يستغيث!! و لقد كان الأليق أن يتفتت الصليب و يضمحل لهيبة من صلب عليه و عظمته و لخسفت الأرض بالحاضرين عند صلبه و المتمالئين عليه، بل تتفطر السموات و تنشق الأرض و تخر الجبال هدّا.

ثم يقال لعباد الصليب: لا يخلو أن يكون المصلوب الناسوت وحده أو مع اللاهوت فإن كان المصلوب هو الناسوت وحده فقد فارقته الكلمة و بطل اتحادها به و كان المصلوب جسداً من الأجساد ليس بإله و لا فيه شىء من الإلهية و الربوبية ألبتة و إن قلتم: إن الصلب وقع على اللاهوت و الناسوت معاً فقد أقررتم بصلب الإله و قتله و موته و قدرة الخلق على أذاه و هذا أبطل الباطل و أمحل المحال فبطل تعلقكم بالصليب من كل وجه عقلا و شرعاً.

و أما تلاعبه بهم في صلاتهم فمن وجوه:
أحدها: صلاة كثير منهم بالنجاسة و الجنابة. و المسيح برىء من هذه الصلاة، و سبحان الله أن يتقرب إليه بمثل هذه الصلاة فقدره أعلى و شأنه أجل من ذلك. و منها: صلاتهم إلى مشرق الشمس و هم يعلمون أن المسيح لم يصل إلى المشرق أصلا و إنما كان يصلي إلى قبلة بيت المقدس. و منها: تصليبهم على وجوههم عند الدخول في الصلاة. و المسيح برىء من ذلك. فصلاة مفتاحها النجاسة و تحريمها التصليب على الوجه و قبلتها الشرق و شعارها الشرك كيف يخفى على العاقل أنها لا تأتي بها شريعة من الشرائع ألبتة.

و لما علمت الرهبان و المطارنة و الأساقفة: إن مثل هذا الدين تنفر عنه العقول أعظم نفرة شدوه بالحيل و الصور في الحيطان بالذهب و اللازورد و الزنجفر و بالأرغل و بالأعياد المحدثة و نحو ذلك مما يروج على السفهاء و ضعفاء العقول و البصائر. و ساعدهم ما عليه اليهود من القسوة و الغلظة و المكر و الكذب و البهت و ما عليه كثير من المسلمين (المقصود الصوفية و الرافضة ممن يدعي الإسلام) من الظلم و الفواحش و الفجور و البدعة و الغلو في المخلوق حتى يتخذه إلاهً من دون الله. و اعتقاد كثير من الجهال أن هؤلاء من خواص المسلمين و صالحيهم فتركب من هذا و أمثاله تمسك القوم بما هم فيه و رؤيتهم أنه خير من كثير مما عليه المنتسبون إلى الإسلام من البدع و الفجور و الشرك و الفواحش.

و لهذا لما رأى النصارى الصحابة و ما هم عليه آمن أكثرهم اختياراً و طوعاً و قالو: ما الذين صحبوا المسيح بأفضل من هؤلاء. و لقد دعونا نحن و غيرنا كثيراً من أهل الكتاب إلى الإسلام فأخبروا أن المانع لهم ما يرون عليه المنتسبين إلى الإسلام ممن يعظمهم الجهال: من البدع و الظلم و الفجور و المكر و الاحتيال و نسبة ذلك إلى الشرع و لمن جاء به، فساء ظنهم بالشرع و بمن جاء به. فالله طليب قطاع طريق الله و حسيبهم فهذه إشارة يسيرة جداً إلى تلاعب الشيطان بعباد الصليب تدل على ما بعدها و الله الهادي الموفق.

غير معرف يقول...

درس الأحد ( 3 ) ؟؟؟؟؟؟؟ رغبة في ارضاء النصاري الذين يوزعون الكتاب المكدس في كل مناسبة وبدون ان نتعبهم قررنا نشر دروس "الاحد" لتعليمها للمسلمين؟؟؟هاهاها
سلام المسيح عليكم
النهارده حنتكلم يا أبنائى عن التجسد ومطلوب منكم إنكم تحفظوا مش تفهموا وزى إحنا ما حفظنا من إللى سبقونا ومفهمناش انتوا كمان مطلوب منكم تحفظوا مننا ومتفهموش لأن ده فوق فهمكم وعليكم إنكم تاأمنوا بس علشان تنالوا نعمة محبة المسيح.وموضوع التجسد ده مفيش حد عرفه قبل كده لأن الجنس البشرى مكنش ناضج لسه لفهم الحقيقة دى ، بالظبط زى الطفل إللى ميعرفش عود الكبريت فايدته إيه ولما يكبريعرف إنه يقدر يولع بيه الدنيا ، واحد يقوللى يا آبونا الطفلميعرفش الحمارفايدته إيه إلآ لما يكبر شوية ويشوف حد راكبه أو بيجر عربية أقوله المثال ده صح ! ومفيش حد من إللى سبقوا المسيح له المجد كان عارف حاجة عن التجسد لا نوح النبى ولا آبونا إبراهيم ولا موسى النبى ولا يوحنا المعمدان لأنهم مكنوش لسه نضجوا ولا المسيح له المجد إتكلم بصراحة عنه ، لغاية ما بولس الرسول هو وحده إللى نضج وفهم التجسد وعبر عنه فى رسالته لفيلبى وقال( إن الله أخلى نفسه آخذا صورة عبد صائرا في شبه الناس ، وإذ وجد فى الهيئة كانسان وضع نفسه وأطاع حتى الموت ) ومع إنى مفهمتش كلام الرسول بولس لما قال إن الله أخلى نفسه وبعد كده قال إنه وضع نفسه بس نقدر نقول إن الجنس البشرى لم ينضج لإستيعاب حقيقة التجسد لغاية ما بولس الرسول نضج وفهم الفولة إللى إبليس نفسه حاول يعرفها عندما جرب الرب فى البرية وفشل فى معرفة إن المسيح جاى علشان يفدينا من خطية آبونا آدم وانه هو الأبن والأب أقصد الأبن الأب
واحدة ترفع إصبعها
أيوه يا دميانة إتكلمى
هل كان التلاميذ يا بونا عارفين حاجة عن التجسد ولا بولس الرسول بس هو إللى عرف ده لوحده ولو التلاميذ مكنوش عارفين يبقى معنى كده إنهم كانوا غير ناضجين لإستيعاب الحقيقة دى لما كانوا مع المسيح له المجد
واحد تانى يرفع صباعه
آيوه يا نسيم عاوز تقول إيه انت كمان
عاوز أقول يا آبونا إن حضرتك بتقول زمان كان الجنس البشرى غير ناضج علشان يفهم حقيقة التجسد واستمر ده لغاية الجنس البشرى لما نضج وبقى عنده الإستعداد لفهم التجسد عن طريق نضج بولس الرسول والكلام ده كان من ألفين سنة صح والمفروض إنه بعد ألفين سنة يعنى الوقت الحالى يكون نضج البشرية زاد كتير ويفهموا أكثر ولكن لغاية دلوقت إحنا مش فاهمين حاجة عن التجسد ولا حد فاهم حاجة .
صباع تانى
( القس يترك صاحبة ليتكلم ليتيح لنفسه وقت يفكر فى رد على الكلام عاليه )
يتكلم مينا صاحب الصباع المرفوع . أنا يا آبونا لى جار مسلم اسمه وكنت بحاول أبعد عنه ، ولما كان يسمع التراتيل إللى أنا بأشغلها على التسجيل كان يضحك ويشغل القرءان ويعلى التسجيل على الآخر وامبارح قابلنى فى الشارع وقالى إيه يا بنى إللى انت بتسمعه ده قلت له دى ترانيم قاللى ترانيم وهى دى وحى وقالى إنتوا واليهود عاوزين حاجات ملموسة ومحسوسة تشوفوها بعينيكم علشان تؤمنوا لأنكم لا تأمنوا إلآ بالمادة وعاوزين حاجة تلمسوها بإيديكم وزى اليهود لما إتأخر عليهم موسى عن ميعاده لمدة عشر أيام صنعوا عجل علشان يعبدوه وقالوا عليه ده إله موسى ، حتى لما موسى عبر بيهم البحر وشافوا بعينيهم فرعون بيغرق هو وجنوده فى البحر لم تكفيهم تلك المعجزة وقالوا لموسى بعد عبورهم للبحر مباشرة ومرورهم على ناس بيعبدوا أصنام قالوا لموسى إجعل لنا إله كما لهم آلهة ، ومش كده وبس ده قالوله أرنا الله جهرة عاوزين حاجة ملموسة يشوفوها بعينهم مش يصدقوها بقلوبهم عاوزين يشوفوا الله يا مينا كده عينى عينك.

غير معرف يقول...

أما أنتم يا مينا فأنكم تدعون إنكم شاهدتم الله وكان موجود بينكم ، انتم يا مينا صنعتوا إله تشوفوه قدامكم ويعيش بينكم ويتكلم معاكم ويأكل الطعام زيكم المهم إنه يكون إله تلمسه إيديكم سواء على صورة أو على صليب أو على شكل تمثال أو أيقونة ومش مهم يكون خروف أو إنسان فى الشكل لكن بالنسبة ليكم إله لأنكم مثل اليهود لا تأمنوا إلآ بالمادة ولازم كل حاجة عندكم تكون قايمة على المشاهدة هما عبدوا العجل وأنتم عبدتم الخروف ، اليهود قالت لموسى أرنا الله جهرة وأتباع المسيح قالوا أرنا الأب ، لا يوجد عندكم فى كتابكم شيىء إسمه وحى أو إيمان بغيب وإنما سيرة ذاتية عن حياة نبى إنسان قولتم إنه إله ! تمام زى السير الذاتية الشعبية لأبو زيد الهلالى والشاطر حسن فصورتم ربكم على إنه خروف علشان يفضل قدام عينيكم وصورتوه مشبوح على الصليب علشان صورته تفضل قدام عينيكم ، حتى تلامذة المسيح خاصته طلبوا منه مائدة طعام تنزل عليهم من السماء قدام عينيهم ويشوفوها علشان تطمئن قلوبهم ويصدقوا إنه رسول عاوزين حاجة مادية ملموسة ومشهودة نفس طباع النفس المريضة التى لا تؤمن إلآ بالماديات ، وعلشان ربنا إللى خلقكم عارف نفوسكم المريضة وحبكم للماديات أرسل نبيه موسى ومعه معجزة العصا إللى تتحول إلى حية وإلى ثعبان قدام الناس ويده إللى تبقى بيضاء كالثلج وأجرى الله له معجزة شق البحر بالعصى إمام أعين بنى إسرائيل وكلها معجزات ملموسة ومشهودة تراها عيونهم كمان ربنا أرسل عبده عيسى إلى اليهود تمامآ كموسى بمعجزات مادية ملموسة كإبراء الأكمة والأبرص وإحياء الموتى بإذن الله لأنكم ناس مادين وعلشان كده لم تؤمنوا بإن الله واحد ولا يستطيع أن يراه أحد وإن البصر لا يدركه وهو يدرك الأبصار فجعلتوه ينزل ويتجسد ويمشى على الأرض وجعلتوا له روح تنزل كالحمامة وصورتم الله فى ثالوث وصلبتوه على صليب ، بل انكم عمدتم ربكم فى نهر الأردن ، لقد إخترعتم تلك الماديات بأيديكم وصدقتوها يا مينا حتى إنكم تملئون كنائسكم بالصور والتماثيل والأيقونات ، وخدعتم أبصاركم لما تصورتم إن الخبز يتحول لجسد والنبيذ يتحول لدم صنعتم ماديات حتى تلمسوها بأيديكم لآن قلوبكم لا تؤمن إلا بما تراه أعينكم . فكما عبد المصريون القدماء العجل أبيس كذلك عبد بنى إسرائيل العجل الذى صنعوه من الحلى أثناء غياب نبيهم عنهم وأنتم عبدتم الخروف وقلتم إنه رب الأرباب وفى الهند يعبدون البقر فما الفرق بينكم وبينهم . عرفت بقه يا مينا إنكم ماديون وإن قلوبكم لم تؤمن بوحى الله الذى أنزله على المسيح فأخفاه آبائك وصنعوا بدلآ منه عقيدة تقوم على الماديات والمحسوسات كالتثليث والتجسد والصليب وأكل جسد الرب وشرب دمه . وعلشان كده إبليس مبسوط منكم آوى وبيصور لكم الأشياء إيللى تحبوا تشوفوها وإيللى بتحبوها مثلآ الظهورات المريمية لأنه عارف إنكم بتحبوا الحاجات الملموسة والمنظورة ويخللى أيقونة تبكى دم من عينيها علشان تستمروا فى ضلالكم وتفتكروا إنكم على حق . إنتوا يا مينا تطاولتم على الله ووصفتوه بما لا يليق ثم قتلتوه على الصليب وعلشات ألخص لك الكلام ده يا مينا وأوريك إنكم مشيتوا زى اليهود تمامآ وقلدتوهم ، زى هما ما قلدوا إللى قبليهم هما عبدوا العجل وقالوا إنه إله موسى وأنتم عبدتم الخروف وقلتم إنه رب الأرباب ، هما طلبوا من موسى يسئل ربه أن ينزل عليهم طعام فأنزل عليهم المن والسلوى ، وتلامذة المسيح طلبوا منه مائدة طعام ينزلها الله لهم من السماء ، كانت عصا موسى تتحول إلى حية وثعبان ، وأنتم قلتم إن الخبز يتحول إلى جسد والنبيذ إلى دم ، هما قالوا إن الله يتعب وينسى ويندم ويأسف فى قلبه وأنتم قلتم إنه يأكل ويشرب ويغسل أرجل عباده ويتعرى إمامهم ويهرب من أعدائه ويتغوط على نفسه ويجرب من الشيطان ثم لطمتوه وصلبتوه وقتلتوه وقبرتوه ثم تقولون له المجد أى مجد هذا بعد كل هذا الإستهزاء تحدث همهمة ودمدمة بين الجلوس على أثرها ينتبه القس من غفلته ويقول أيوه يا مينا كنت بتقول إيه يا حبيبى علشان أنا كنت سرحان ومش واخد بالى
كنت بقول يا آبونا الكلام إللى قالهولى جارى المسلم إمبارح
يعبس وجه القس ويقول أنا مش قلت ليكم ألف مرة بلاش تتكلموا مع المسلمين فى آى حاجة ولا تسمعوا من المسلمين آى حاجة ولما الواحد فيكم يحس بالضعف يلمس الصليب إللى معاه أو الأيقونة بتاعة العدرا إللى لابسها فى رقبته حيلاقى نفسه تمام ! وواحدة واحدة وحبة حبة وهى دى المحبة
ونتقابل يوم الحد الجاى علشان نكمل موضوع التجسد سلام المسيح ومحبته للجميع
وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
والصلاة والسلام على من رحم الله به الناس كافة
محمد صلى الله عليه وسلم

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
هذا اسلوب مبسط فى الخطاب لكشف ما يعترى كتابهم وعقيدتهم من عوار وقصدنا أن يكون باللغة العامية التى يتخاطب بها الوعاظ فى دروس الأحد ، حيث انهم لا يجيدون اللغة العربية لا نحوآ ولا صرفآ ولا نطقآ ولا كتابة لانهم لا يحرصون على تعلمها ، وكثيرآ ما يتعمدون الإساءة إليها بالأخطاء الإملائية لإنها لغة الضاد التى نزل بها القرءان الكريم فهم يحاولون تشويهها
حقدآ منهم للإسلام.
درس الأحد ( 4 )
سلام المسيح معاكم جميعآ
سنكمل اليوم موضوع التجسد إللى مكملنهوش الأحد الماضى، واحد يقوللى احنا وقفنا لحد فين
يرفع أحدهم إصبعه
أيوه يا عم مكرم
وقفنا يا بونا لحد ما الرسول بولس فهم الفولة
صح يا عم مكرم برافو عليك
الرسول بولس قال إن الله أخلى نفسه آخذآ صورة عبد صائرآ فى شبه الناس ومحدش يفتكر إن معنى أخلى نفسه إنه ترك نفسه فوق ونزل بدون نفس وإنه بعد ما صار فى شبه الناس رجع ووضع نفسه تانى هو صحيح القديس بولس مقالش وضع نفسه فين هل وضع نفسه فى الشبه الأنسانى ، يعنى أول ما صار فى الشبه الأنسانى كان بغير نفس وإنه وضع نفسه بعد ما صار فى هيئة إنسان ، معلهش الموضوع أصله معقد شوية وكويس إللى احنا بنتكلم فيه بعقولنا المحدودة ونجتهد علشان نفهم التجسد إزاى لأن الرسول بولس لم يوضح الكيفية ، يعنى رماها وسابها علشان نفكر فيها ! ومقالش عن كيفية نزول الله واحنا لا ننكر نزول الله فالكتاب المقدس ذكر أن الله نزل أكثر من مرة ، مرة علشان يشوف بنفسه الكلام إللى وصله عن أهل بابل صحيح ولا كدب ولما لقى الكلام صحيح بلبل ألسنتهم علشان مايعرفوش يتكلموا أو يتفاهموا مع بعض وبقى كل واحد يرطن بلسان غير التانى خالص يعنى مثلآ لو أهل بابل خمسمائة ألف مثلآ يبقى ربنا خلاهم يتكلموا بخمسمائة ألف لسان ! ومرة نزل علشان يشوف صراخ سدوم وعمورة ، ومرة نزل لما صارع يعقوب ويعقوب غلبه وفضل يتحايل على يعقوب علشان يسيبه ويقوله سبنى النهار قرب يطلع ويعقوب راسه وألف سيف مش عاوز يسيبه إلآ لما يباركه ! ومرة نزل لما أكل عند آبونا ابراهيم وكان معاه إثنين ضيوف يعنى كانوا ثلاثة وأنا باختلف مع إللى بيقول إن الله نزل بأقانيمة الثلاثة عند آبونا ابراهيم ، ليه بقى أنا بأختلف معاهم علشان ده يبقى معناه إن الله ثلاث أشخاص وده مينفعش لأن كل واحد منهم كان منفصل عن الثانى وكل واحد منهم أكل لوحده. إنما نقول الله ومعاه إتنين ملاك هما إللى كانوا عند أبونا ابراهيم ! . المهم المرات إللى نزل فيها الله قبل كده كانت بنفسه أما المرة بتاعة التجسد فالقديس بولس قال إنه أخلى نفسه
واحد يرفع صباعه
أيوه يا عم عريان
لما الكتاب المقدس قال إن الله بنفسه نزل علشان يشوف أهل بابل ومرة علشان يشوف ليه صراخ سدوم وعمورة ومنعرفش الصورة إللى نزل بيها بس هو نزل بصورة بشرية لما أكل عند أبونا ابراهيم ونزل بصورة بشرية لما صارع أبونا يعقوب يعنى كان بينزل بصورة بشرية زى العهد القديم ما قال ، امال ليه لازمة إنه ينزل ويتجسد فى ام النور ويبقى طفل زى كل الأطفال يجوع ويشبع ويرضع ويكبر شوية ويلعب ويحلم هو صحيح ياآبونا إن الرب كان بيحلم يعنى بيشوف أحلام زى كل الناس ، وبعدين يتصلب ويموت ويدفنوه ، أنا قصدى ان الله كان بيعلن عن نفسه فى العهد القديم لما نزل وبلبل ألسنة أهل بابل وقال أنزل أشوف وأعلن عن نفسه ليعقوب بعد المصارعة وخلى آبونا ابراهيم يعرفه طيب ليه ما أعلنش عن نفسه فى العهد الجديد وقال أنا الله وجاى أكفر عن الخطيئة بتاعة أبوكم آدم ، يعنى كان ممكن يعلن عن نفسه بدون تجسد وبدون البهدلة إللى حصلت
اقعد يا عم عريان الظاهر إنك مش فاهم حاجة خالص امال كنا بنتكلم فى الدروس إللى فاتت ونقول إيه ، مش كنا بنقول إن ربنا كان عامل خطة متخرش المية علشان إبليس ميعرفش شخصيته وتنجح عملية الفداء ، وعلشان كده ربنا ساب إبليس يشيله ويحطه ويجربه ويجيبه كده ويجيبه كده علشان يعرف منه حاجة وبرضه معرفش، حتى لما إبليس خلاه يشوف جميع الممالك مرضيش ربنا يقله انت بتورينى الممالك بتاعتى وعمل نفسه مش واخد باله علشان الموضوع يعدى ، ده ربنا استحمل كتير علشان خاطرنا كلنا يا عم عريان
يرد عم عريان وفيها إيه لو إبليس عرف وهو فى إستطاعته إيه يعمله ده لو كان قادرصحيح مكنش ربنا قدر يطرده من الجنة بس علشان هو مخلوق وضعيف خرج من الجنة غصب عنه لما ربنا طرده ومقدرش يقول بم !
إيه يا عم عريان الكلام ده ، انت بتخش على النت والآ بتتكلم مع المسلمين ، الكلام ده تجديف ومش من مصلحتك تتكلم فيه انت عارف و بلاش أقول حتتعلق من رجليك وأنت عارف العصاية حتروح فين
يجلس عم عريان وهو يستغرب ويهز فى رأسه !

غير معرف يقول...

أيوه يا مايكل
أيوه يا آبونا حضرتك بتقول ان احنا موحدين وبنقول ان الله واحد وله ثلاث أقانيم
الأب والأبن والروح و الثلاثة واحد بدون إنفصال ، يعنى لما نقول الله يبقى الثلاثة ولما نقول الثلاثة يعنى الله ، طيب لما الله نزل واتجسد مين إللى فضل فوق ! وجت منين الحمامة إللى نزلت على الرب وهو بيتعمد فى نهر الأردن ، وجه منين الصوت إللى كان بيقول هذا إبنى الحبيب لما هما الثلاثة واحد ، وألا بنقول احنا موحدين بس قدام المسلمين علشان نضحك عليهم وميقولوش علينا مشركين ! حاجة تبرجل المخ يا آبونا أنا لما بفكر فى الموضوع ده مخى بيسخن .
مش مطلوب منك يا مايكل إنك تفكر مطلوب منك إنك تاأمن وبس التفكير مطلوب منك بس فى المدرسة والكلية ، انما قدامى هنا توطى راسك وتقول آمين يا آبونا ، وبعدين انتوا عارفين المثل إللى بيقول العقل زينة احنا إللى إخترعنا المثل ده علشان يحفظه شعب الكنيسة ويعرف ان العقل مش للتفكير فى الإيمان ولكنه للزينة فقط . عليك تسمع وتصدق من غير ما تفكر علشان مخك ما يسخنش . وبعدين لازم تعرفوا إن إلهنا القدير له المجد يقدر يعمل آى حاجة عاوزها ويتجسد فى آى صورة إنسان ، خروف ، بقرة ، هو طبعآ مقالش فى الانجيل أنا الله متجسد فى صورة المسيح له المجد علشان كان خايف من إبليس يلخبلطه المسائل والفداء ما يتمش واحد أخر يسأل
أيوه يا استاذ زكى
احنا عرفنا أن الرب كان عامل خطة علشان الفداء يتم بحيث ان إبليس ميعرفش ويعطل فداء الرب ، طيب يا آبونا بعد ما تم الفداء والمسيح له المجد صلبوه ودفنوه وقام فى اليوم الثالث يعنى الفداء خلاص تم وخلصنا على الصليب ، طيب ليه بعد القيامة ما أعلنش ليه بكل صراحة إنه هو الله وانه كان متجسد وكان مخبى نفسه عن إبليس ، وانه خلصنا من الخطية لما إتصلب ! ، يعنى مفيش خوف من إبليس لأنه تمم الفداء !
سؤال وجيه يا استاذ زكى وبصراحة الأباء فكروا كتير فى الموضوع ده ، بس البابا حلها وقال إحتمال كبير يكون أعلن عن نفسه وقال صراحة إنه الله ولكن الروح ربما نسى أن يوحى بهذا للتلاميذ !!!!!
نتقابل يوم الأحد الجاى بنعمة المسيح
وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
والصلاة والسلام على من رحم الله به كل مخلوق
سيدنا ومولانا ونبينا محمد صلى الله عليه وسلم
???????????ههههههههههههههههههههههه والله العظيم انك ذكي ودمك خفيف ماشاء الله عليك،درس الأحد هذا من أطرف المواضيع التي قرأتها في المنتدى.

بارك الله فيك أخي الفاضل.????????هههههههههههههههههههههههههه
والله انت موضوعك مستفز يا جدع يخلي الواحد يرد عليه ويثني على ذكائك واسلوبك الرائع????????????المسلمون نحن نحاول ارضاء النصاري بتقديم "درس الاحد " علي مدونتنا الاسلامية علشان ما يزعلوووووش
درس الأحد ( 5 ) معجزات القديسين
الأب تكلا


سلام المسيح لجميعكم


النهارده حنتكلم عن معجزات القديسين علشان الأب عريان حصلت معاه مشكلة إمبارح


الحضور : خير يا آبونا إيه إللى حصل للأب عريان


أبدآ أصله كان ماشى إمبارح وكان فيه عيال بيلعبوا كورة شراب والظاهر إن واحد منهم شاط الكورة فجت فى الصليب إللى لابسه الأب عريان والظاهر إن الكورة كانت متعاصة طين ، ومكنش الولد بصراحة قاصد ، ومع إن الولد إعتذر وقال متزعلش ياابونا الطين طاهر ، بس الأب عريان شتمه ومعجبوش إللى حصل وخد كلمة الولد على محمل تانى وفسرها غلط

غير معرف يقول...

وقال الولد عاوز يقوللى إن الطين أطهر من الدم لأن الله خلق آدم من الطين إنما الصليب عليه دم واحد بولس قال عليه إنه ملعون وافتكر إن فيه ناس محفظة الولد الكلام ده فخد بعضه وطلع على قسم الشرطة وعمل محضر وحاول الظابط يطيب خاطره ويقوله دول عيال ومش قصدهم حاجة ، بس الأب عريان راسه وألف .... ما يرجع فى كلامه وصمم على عمل المحضر وقال للظابط ده حيأجج الفتنة الطائفية فى البلد .


المهم النهاردة كل واحد فيكم يحكى لينا عن معجزة حصلت ليه شخصيآ أو لاسرته


يتكلم ميلاد ويحكى


أنا لما كنت بأرجع من المدرسة أفوت على بوتيك فى الشارع إللى فيه بيتنا وكان معروض فيه تى شرت حلو خالص وكنت أقف أتفرح عليه وأقول ياريت كان معاى فلوس علشان أشتريه لأنه كان عاجبنى قوى وكان نفسى فيه ومكنتش أقدر أطلب فلوس من أهلى لأننا على كد حالنا ، والاسبوع إللى فات لما روحت بيتنا فوجئت بحاجات كتير داخل شنط بلاستك محطوطة على التربيزة فى الصالة وكلهم فى البيت فرحانين ومبسوطين ومزهولين فسئلتهم إيه الموضوع فقالولى اتفرج فلقيت داخل الشنط البلاستك قمصان نوم وفساتين وبجامات وقميص رجالى ولقيت ال تى شرت إللى أنا بحبه ففرحت قوى وسئلت إيه إللى حصل وجبتم فلوس منين فقالت امى إنها سمعت جرس الباب فقامت وفتحت


فوجدت شاب وفتاة من الصين يحمل كل منهم شنطة على ضهره فأرادت أن تصرفهم لأن مفيش معانا فلوس والظاهر إنهم لم يفهموا كلام امى فصمموا على الدخول وعرض ما معهم وبصراحة الحاجات كانت مغرية وجميلة جدآ وكانت مناسبة لكل واحد منا فقالت لهم امى والحزن فى عينيها يا ريت كان معانا فلوس كنا اشترينا منكم وأرادت أن ترد لهم الملابس بتاعتهم ، ولكنهم نظروا لبعضهم البعض الشاب والفتاة وضحكوا


وقال الشاب إنتو لسه مش عارفين إحنا مين أنا مارجرجس ودى القديسة تريزا واحنا جايين مخصوص علشان نديكم الحاجات دى ، أما الشنطة دى فاعطوها لميلاد وفيها ال تى شرت إللى هو عاوزه ، فكل إللى فى البيت إندهشوا من المفاجأة لأنهم اتكلموا عربى مش صينى ولما ماما فاقت من المفاجأة مسكت فيهم علشان ياكلوا وقالت ليهم أنا طابخة كوسة وقرع عسل ، ولكنهم مشوا واختفوا ، والعجيبة ان احنا لاقينا التكت إللى على الملابس بدل ما يكون مكتوب عليه صنع فى الصين لاقينا مكتوب عليه صنع بمعرفة ام النور ،


الجميع يتهلل بركاتك يا عدرا .... بركاتك يا ام النور


الأب تكلا : يهز رأسه وهو يستغرب صحيح حصل الكلام ده يا ميلاد


يرد ميلاد أيوه يابونا ثم يجلس وفى عينيه نظرة خبث


يقف حنا ويحكى


اشترى أبى السنة إللى فاتت خروف صغير وضعناه هو ومعزة ( عنزة ) فوق السطح مع بعض الطيور وكانت امى متعودة تربى الحاجات دى حتى لا نحتاج للشراء من الخارج ، وكنت أنا أصعد للسطح لتقديم الأكل لهم وكل إللى بيفيض من أكلنا كل يوم ، وأنا تعلقت جدآ بالخروف منذ أن كان صغير إلى أن كبر ورأى أبى ان الخروف قد حان الوقت لأن نذبحه لإنه قد أصبح ضخمآ فأتى يومآ بالجزار وقال ضاحكآ سنذبح أخيكم النهارده وصعدت معهم إلى السطح وعندما شاهد الخروف الجزار جتله حالة هياج شديدة وبدل ما يقول ماءءءءء ماءءءءء ماءءءء


قال لاءءءء لاءءءء لاءءءء


وبعدين قال أنا مش خروف أنا زيكم


فأصابتنا كلنا الدهشة وبقينا مش عارفين نعمل إيه


والجزار قال أول مرة أشوف بنى آدم خروف ورفض أن يذبحه وانصرف


أبى احتار فى أمر الخروف وذهب إلى الكنيسة وحكى ليهم إيللى حصل وهناك قالوله إن الخروف به شيطان جامد قوى ونصحوا أبى أن يطلقه فى الصحراء ولا يدخله بيتنا مرة اخرى


وفعلآ خدنا الخروف وتركناه فى مكان فاضى بعيد عن الناس والعمران وبقينا خايفين وخصوصآ لما سمعنا الخروف بعد ما تركناه وهو بيقول هاءءءء هاءءءء ضحكت عليكم ، بس نحمد ربنا لأنه نجانا بنعمة المسيح من الخروف الشيطان .


الأب تكلآ : وهو أشد إستغراب صحيح الكلام ده يا حنا


أيوه يابونا صحيح ويجلس وفى عينه نظرة أشد خبث وهو ينظر إلى ميلاد


يتهلل الجميع المجد ليسوع ..... المجد ليسوع ......


يقف وحيد ليحكى


الأب تكلا : قبل ما تحكى لو عندك معجزة زى المعجزات إللى حكاها ميلاد وحنا بلاش تقولها وقول حاجة تانية !


وحيد : بصراحة يابونا مش عارف إذا كانت دى معجزة والا مش معجزة


الأب تكلا : احكى يا وحيد واحنا حنعرف إن كانت معجزة والا مش معجزة

غير معرف يقول...

أنا يابونا عندى 13 سنة وانا فى مدرسة الاورمان الاعدادية والمدرسة بتاعتنا نظمت رحلة إلى أسوان والرحلة كانت لمدة يومين واشتراك الرحلة كان عشرة جنيه


ومكنش معاى اجرة الاشتراك لأن المرتب بتاع بابا كان يدوب يكفى مصاريف الأكل والشرب والإيجار والحاجات دى ومكنش بيفيض حاجة من المرتب خالص ، وكان نفسى أروح الرحلة دى مع زاميلى وكان فاضل يوم واحد على قفل باب الاشتراك


فكنت مهموم وحزين ومش طايق نفسى وقعدت لوحدى أفكر فى حالنا واقول يا بخت زاميلى إللى معاهم فلوس حيروحوا الرحلة ويشوفوا أسوان والسد العالى ، وفجأة وأنا قاعد سمعت صوت ناحية ودنى الشمال بيقوللى انت زعلان ليه يا وحيد متزعلش ، مش انت شايل عشرة جنيه فى الحصان الخشب بتاعك من عشر سنين ، لما انت قلت أخللى دول للزمن ولوقت العوزة ، وقعد الصوت يفكرنى بالمكان إللى أنا شايل فيه الفلوس لحد ما افتكرت ولاقيتهم فعلآ مكان ما أنا حططهم ! فخدت الفلوس ورحت دفعتهم للمشرف بتارع الرحلة !


يتهلل الجميع ويصيحون مبارك .... مبارك ... دى معجزة كبيرة يا وحيد


نعمة المسيح معاك


وحيد: تبقى دى معجزة يابونا والا مش معجزة !


الأب تكلا : يهز راسه وهو مبهوت ويقول لأ معجزة يا وحيد، ده أنت غلبت الاتنين


وحيد يجلس وهو ينظر لكل من ميلاد وحنا وهو يضحك


الأب تكلا:



نكمل يوم الأحد القادم


سلام ونعمة



وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين


والصلاة والسلام على سيد المرسلين وخاتم النبين


محمد صلى الله عليه وعلى آله وسلم تسليمآ كثيرا

غير معرف يقول...

طفل المغارة
يسوع { الإله كما يعتقد النصارى }
موضوع في المذود. {الإناء الذي يأكل فيه البهائم }
ويلتف حوله مجموعة من الحيوانات
فيسوع لمكانته العظيمة عند المسيحيين ...جعلوا مولده في حظيرة البهائم ...والشاهد على ميلاده العظيم البهائم ....وهذا ما يفتخر به المسيحيين فإلههم معبودهم اله متواضع

يسوع ولد كإنسان { كما يعتقدون } في حظيرة وسط الماشية وكانت بالطبع تنبعث من هذا المكان الرائحة الكريهة النتنة لروث وبول البهائم فأول ما استنشقته انف الرب رائحة روث البهائم وزنخة البول
هذا ما يرضوه للرب

لكن هل يرضى احد باباواتهم او قساوستهم ....ان يمكث ولو لدقائق معدودة بأحد الزرائب بين روث البهائم ويستنشق ذلك ؟!
هل تقبل احد أمهات النصارى ان تذهب وتلد بزريبة البهائم وما بها من روث ورئحته الكريهة ؟!
لماذا يرضون لله ما لا يرضونه لانفسهم ؟!!!!
وهذه اغنية للاله الطفل ...غناء ماجدة الرومي








الى طفل المغارة
ولدت في مذود حقير

لتعلمنا التواضع
جمعت حولك
المجوس و الرعاة
لأنّك لا تفرق
بين غني و فقير
صالحت السماء والأرض
و كنت بداية
تاريخ جديد للبشرية
فيا ملك الملوك
هبنا نعمة السلام
في قلوبنا و ضمائرنا
كي نفرح بميلادك هاتفين:
ولد المسيح . . . هللويا???????????? قرأت لك ...من منتديات النصارى....العجائب
قرأت لك
... [blink]من منتديات النصارى[/blink]....
العجائب


[bdr][/bdr]
[p5s][/p5s]

غير معرف يقول...

الموضوع الاول

البابا دا عسول اوى عمره مفكر فى نفسه
هذه قصه لقداسة البابا كيرلس السادس صلاته فتكون معنا

قام احد الاشخاص بتنظيم رحله لزيارة دير مارمينا بمريوط بعد نياحة البابا كيرلس بعدة شهور
وتقدم للاشتراك في الرحله شخص اسمه رزق وبعد ان دفع الاشتراك قال انه سيصطحب معه ابنه البالغ من العمر 16 سنه. فقال له منظم الرحله انه يلزم دفع اشتراك فقال(سآخذه معي وابقوا رجعوه) فاجبه منظم الرحله(ياعم رزق انت عارف ان البلغ الذي يزيد عن تكلفة الرحله بنشتري بيه هدايا للدير زي السكر وشاي وخلافه .فاذا كنت مصمم علي اخذ ابنك اشتري 3 كيلوا من السكر ويعتبر ابنك دفع اشتراكه) ولكنه رفض هذا القول ايضآ وانصرف..
وفي الصباح ذهب عم رزق لمقابلة منظم الرحله وكان مع عم رزق سكر وشاي هديه لأباء الدير وقال(ان البابا كيرلس أتاه الليله في حلم وقرع باب شقته وكان معه ثلاث رهبان فدعاهم للدخول ولما دخلوا قال للبابا تحب تشرب شاي ولا كوكاكولا ياسيدنا؟ فرد البابا قائلا له ..انا لا اشرب شيئآ ياابني هات لاخواتك الرهبان واسقيهم..

امضاء.. ابن من ابناء البابا كيرلس
انا مستني منكم رايكم
وكان الرد

ميرسى يا بيتر

البابا دا عسول اوى عمره مفكر فى نفسه
???????????????هههه اضحككتنى والله يا اخ ابو تسنيم

هى دى قصة حقيقية ولا موحى بها؟
فعلا عسوول جدا و مسكر بمناسبة السكر اللى خدوه هدية.??????????تحب تشرب شاي ولا كوكاكولا ياسيدنا؟




الظاهر إنهم كانوا بيعملوا إعلان لكوكاكولا..واسم البابا كرلوس مش بعيد قوى عن روبرتو كارلوس .. ????????????بارك الله فيك أخي

هل قرات كتاب معجزات البابا كيرلس ؟؟

رائع............

ابحق عنه أو ضع الثلاث كلمات بعلامات التنصيص "معجزات البابا كيرلس" في أي من محركات البحث وعيش في الكوميديا??????????????????اما معجزات البابا شنوده فهى لاتعد ولاتحصى

فهو فى كثير منها يعلم الغيب أحسن من إلهه الذى لم يعلم بموسم التين????????? المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameh مشاهدة المشاركة
قصة حقيقية حدثت هذه القصة فى الفلبين ....حيث ذهبت احدى السيدات الى الاسقف واخبرته ان السيدة العزراء تظهر لها
فلم ياخذ كلامها على محمل الجد وتركها ومضى
ثم اتت السيدة عدة مرات بين الحين والاخر تخبره بظهور جديد
وفى نهاية الامر تضايق الاسقف
وقال لها : اذا كنت تريدين ان اصدقك فاسالى السيدة العزراء ان تطلب من السيد المسيح ان يخبرها ما هى اعظم خطية انا فعلتها ثم تقول لها عنها وانت تخبرينى بها فاذا كانت صحيحة صدقتك
مرت عدة اسابيع
وجاءت المرأة مرة اخرى الى الاسقف
فسالها هل ظهرت لك السيدة العزراء
فاجابت : نعم فسالها
وهل سألتها عما
قلته لك "نعم"
حسنا وبماذا ردت عليك
قالت السيدة العزراء ان السيد المسيح يقول انه ينسى الخطايا التى تبت عنها واعترفت بها ولا يعد يذكرها " من هو اله مثلك غافرالاثم وصافح عن الذنب فانه يسر بالرأفة يعود فيرحمنا يدوس اثامنا وتطرح فى البحر جميع خطاياهم????????معجزات أم عبد السيد (أم الغلابة)

بصراحه اول مرة اسمع عنها.... اسمها ام عبد السيد و لقبها - ام الغلابه.... الان لننقل لكم المعجزات من احد مواقع معجزات القديسين


1- صلواتها أقامت الميت :

تعرفت أم عبد السيد في ذات يوم على رجل فقير يدعى "سامى" ليس له من يسأل عنها ويرعاه فأتت به إلى محل السجاد حتى يعمل معها ودبرت مكانا بالمخزن التابع للمحل لينام به. وفي صبيحة أحد الأيام قام أحد العاملين بالمحل بإيقاظ الرجل استعدادا لفتح المحل فلم يقم وما هي الا ساعات معدودة حتى ذاع الخبر في المنطقة بوفاة الرجل الفقير فقامت القديسة مع ابنها عبد السيد وتوجهوا لأحد الكهنة طالبين منه المساعدة في استخراج تصريح بدفن الجثة التى أصبحت أم عبد السيد مسئولة عنها قانونيا، سألها أبونا عن بياناته الشخصية فلم تعرف عنه شئ سوى اسمه وديانته، فاعتذر الكاهن عن هذا الأمر نظرا لخطورته الأمنية وقال لها "الكنيسة مستعدة لأن تتكفل به من جهة الصندوق والكفن أما تصريح الدفن فهو غير مستطاع البتة". فخرجت أم عبد السيد تجر أذيال الحيرة فقال لها ابنها "سأذهب إلى مكتب الصحة أحاول أشوف طريقة اطلع بيها تصريح للدفن أن شاء للـه حتى أقيده ضمن العيلة".. في ذلك الوقت صلت أم عبد السيد قائلة "يرضيك يا حبيبي يسوع اتحبس، يللا قومه، قومه فقام فعلا، وتضيف ام عبد السيد "اصله هو ما كنش بيرفض لي طلب أبدا" وذهب ناس إلى عبد السيد وحكوا له ما حدث وأرجعوه من مكتب الصحة.

غير معرف يقول...

كان عم إبراهيم مشلول القدمين، وكان دائم التواجد في حارة سرى ليستعطى من الناس واعتادت أم عبد السيد أن تنقله بين جهتي الشارع أثناء مرورها عليه لخدمة الفقراء بالمنطقة عندما تشرق الشمس من فوقه حتى تحميه من شدة الحرارة وقوة الصيف. وفي أحد المرات تأخرت عليه بعض الوقت لانشغالها بخدمة ما فرجعت ووجدته يعانى في الجهة المشمسة ولفترة طويلة دون أن ينقله أحد المارة للجهة المظللة فتأثرت بشدة وظلت تعاتب الرب من أجله ببكاء شديد وهي تقول له "صدقني ما أنقله، يارب قلبك يبقى حديد، إيه ده.. إيه يابويا ده؟ انت تشفى له رجل وأنا نعمل عكاز لرجله التانية". وكان صعبان عليها من ربنا خالص. وعند الليل تهل أم النور لزيارة ذلك المشلول فتقيم إحدى قدميه فقط كطلب أم عبد السيد في صلواتها، فقام الرجل يرقص من فرحته بصنيع الرب معه وجرى بسرعة ليخبر أم عبد السيد وهو يقول لها في فرح كنتى قولي له رجلين يا أم عبد السيد، وبعدها اشترت له عكازا حسب اتفاقها مع الرب.

===============================


3- رجوع البصر:

سيدة فقدت بصرها، وطلبت من أم عبد السيد أن تصلى لها من اجل شفاء عينيها فقالت لها "العذراء أم النور هي إلى حترجع النور لعنيكى وها تمد ايدها وتشفيكى" وفي اليوم التالى جاءت في فرح شديد لتحكى معجزة رجوع البصر اليها فقالت شفت العذراء في حلم ومعاها أم عبد السيد وبعدين أم عبد السيد قالت للعذراء اشفيها يا عذراء علشان خاطري، فمدت العذراء يدها ولمست عيني وفتحت"و عندما قامت من النوم إذ هي أبصرت بعد أن يأسوا من شفائها.

=============================


4- طلبها في امتناع الأمطار :

يحكى أبونا أرميا بولس (الواعظ النارى) في إحدى عظاته الروحية "مرة وأنا شماس مكرس في كنيسة مارمينا في شبرا وكنت رايح مع أبونا اخنوخ بتاع مارمينا نناول شوية مرضى فقراء وكانت معنا واحدة ست قديسة اسمها ام عبد السيد وهي كانت كرست حياتها لخدمة الفقراء وكان شتاء والمطر شديد، دخلنا نناول أول واحد وبعد المناولة جينا خارجين والمطر زاد، أبونا قال "طيب نستريح شوية لغاية ما المطر تهدأ" فقالت ام عبد السيد "يا أبونا هي المطر ها تتحكم فينا؟ هو ايليا مش زينا زيه، ده انت حامل جسد الرب ودمه اكثر من ايليا قول لربنا وقف المطر أنا خارج بيك" أبونا بص لها وضحك وقال لها طيب يا خالتي قولي انت فقالت له لأ بس قوم صلى وقول أبانا الذي، وفعلا صلينا أبانا الذي وقالت له يللا المطر ها تقف. وفعلا قال لها على إيمانك نمشى . خرجنا ومشينا خطوتين وسط المطر، والمطر زاد اكثر أبونا ضحك وقال لها "انت ناوية تغرقينا؟" وفي وسط الشارع تقول "إسمع لو ما وقفتش المطرة دى مش ها أخدمك" والشمس تروح طالعة في الحال، في الحال وبعدين تقول لنا "امشوا اصله هو ما بيخافش غير على الفقراء لما أقول مش ها أخدمك بيخاف منى" (ما هذه الدالة ؟ ما هذه المحبة؟ إنها دالة الحب والإيمان)

=============================


5- ربنا هيديكى زي اليومين دول

معجزة أخرى ترويها زوجة المرحوم الفونس ثابت بشبرا فتقول : أثناء حضوري قداسا إلهيا بكنيسة الملاك ميخائيل بعياد بك جذبني منظر إحدى السيدات فور وقوع بصرى عليها.. فقد كانت تتجمل بهيبة روحانية غير عادية رغم بساطة مظهرها مما جعلنى أدعوها لتناول وجبة الإفطار ببيتى بعد القداس، وطلبت صلواتها من أجلى حتى يتحنن الرب وأرزق بنسل، فقد مر على 3 سنوات دون إنجاب، فلمحت صورة لسيدة عارية معلقة في حجرة نومي كانت مهداه لنا في مناسبة زواجنا من شقيق زوجي فقالت "شيلى الصورة دى من هنا وبعد سنة زي اليومين دول ربنا هيديكى خلفة" فقمت بانتزاع الصورة من الحائط والاستغناء عنها للأبد وبعد سنة بالتمام والكمال وضعت مولودى الأول في يوم 20/2/1972 إذ كان وقت زيارة أم عبد السيد في يوم 20/2/1971.???????فعلاً كويس إنه كان عسول ....
ولكن كيف لم يأمر بالقتل ؟!!!!!

هل تعتقد أن البابا سيُخالف أوامر إلهه؟!!!!

بالطبع البابا لو فهم تعاليم إلهك كان زمانه سفك و قتل ...
ولكن لأن اليهود عاجلوا الإله بمسامير الصلب
فضاع عن البابا الحقيقة وخالف تعاليم الإله

_____________

المسلمين ولله الحمد امتلكوا البلاد وصارت بلاد المسيح كلها إسلامية
ففقد المسيحيون بعد فقدانهم الأرض والكرامة , فقدوا قدرتهم على القتل والسفك ...

غير معرف يقول...

1- يسوع ما جاء للسلام ... بل بالسيف:
لاَ تَظُنُّوا أَنِّي جِئْتُ لِأُلْقِيَ سَلاَماً عَلَى الأَرْضِ. مَا جِئْتُ لِأُلْقِيَ سَلاَماً بَلْ سَيْفاً.

2- يسوع في عهده القديم إله ظالم يأمر بقتل الطفل والشيخ والنساء ..
:اعْبُرُوا فِي الْمَدِينَةِ وَرَاءَهُ وَاضْرِبُوا. لاَ تُشْفِقْ أَعْيُنُكُمْ وَلاَ تَعْفُوا.

3- يسوع في عهده القديم إله يُنجس ويامر بالنجاسة ..
وَقَالَ لَهُمْ: [نَجِّسُوا الْبَيْتَ, وَامْلأُوا الدُّورَ قَتْلَى. اخْرُجُوا». فَخَرَجُوا وَقَتَلُوا فِي الْمَدِينَةِ.

4- يسوع أوامره الإلهية على أهل مديان هي القتل :
فَتَجَنَّدُوا عَلى مِدْيَانَ كَمَا أَمَرَ الرَّبُّ وَقَتَلُوا كُل ذَكَرٍ.

5- أوامر يسوع مُتعسفة لا تعرف شفقة أو رحمة :
فَالآنَ اقْتُلُوا كُل ذَكَرٍ مِنَ الأَطْفَالِ. وَكُل امْرَأَةٍ عَرَفَتْ رَجُلاً بِمُضَاجَعَةِ ذَكَرٍ اقْتُلُوهَا.

6- ها هو يسوع إله الرحمة الذي لا يأمر إلا بالقتل :
كُلُّ مَنْ وُجِدَ يُطْعَنُ وَكُلُّ مَنِ انْحَاشَ يَسْقُطُ بِالسَّيْفِ.

7- الإله الرحيم يسوع لا يقبل إلا قتل الأطفال ونهب بيوت الأرامل وفضح النساء :
وَتُحَطَّمُ أَطْفَالُهُمْ أَمَامَ عُيُونِهِمْ وَتُنْهَبُ بُيُوتُهُمْ وَتُفْضَحُ نِسَاؤُهُمْ.

8- الإله الرحيم يسوع ...لا يرحم الطفل في بطن أمه ....ولا يُشفق على الأطفال !!!
فَتُحَطِّمُ الْقِسِيُّ الْفِتْيَانَ ولاَ يَرْحَمُونَ ثَمَرَةَ الْبَطْنِ. لاَ تُشْفِقُ عُيُونُهُمْ عَلَى الأَوْلاَدِ.

9- يسوع نفسه نزل إلى الحرب وحارب :
لأَنَّ الرَّبَّ إِلهَكُمْ سَائِرٌ مَعَكُمْ لِيُحَارِبَ عَنْكُمْ أَعْدَاءَكُمْ لِيُخَلِّصَكُمْ.

10- يسوع إن لم تُصالحه قتلك , وإن صالحته استعبدك ....
فَإِنْ أَجَابَتْكَ إِلى الصُّلحِ وَفَتَحَتْ لكَ فَكُلُّ الشَّعْبِ المَوْجُودِ فِيهَا يَكُونُ لكَ لِلتَّسْخِيرِ وَيُسْتَعْبَدُ لكَ.

11- ماذا أفعل يا يسوع إن فتحت المدينة؟!!!
وَإِذَا دَفَعَهَا الرَّبُّ إِلهُكَ إِلى يَدِكَ فَاضْرِبْ جَمِيعَ ذُكُورِهَا بِحَدِّ السَّيْفِ.

12- وماذا عن أطفالها ونسائها يا يسوع الرحمة ؟!!!!
وَأَمَّا النِّسَاءُ وَالأَطْفَالُ وَالبَهَائِمُ وَكُلُّ مَا فِي المَدِينَةِ كُلُّ غَنِيمَتِهَا فَتَغْتَنِمُهَا لِنَفْسِكَ وَتَأْكُلُ غَنِيمَةَ أَعْدَائِكَ التِي أَعْطَاكَ الرَّبُّ إِلهُكَ.

13- وماذا أفعل يا يسوع الرحمة بمدن الامميين وشعوبهم؟!!!
وَأَمَّا مُدُنُ هَؤُلاءِ الشُّعُوبِ التِي يُعْطِيكَ الرَّبُّ إِلهُكَ نَصِيباً فَلا تَسْتَبْقِ مِنْهَا نَسَمَةً مَا

14- يسوع الرحمة إله الإبادة الشاملة :
بَل تُحَرِّمُهَا تَحْرِيماً: الحِثِّيِّينَ وَالأَمُورِيِّينَ وَالكَنْعَانِيِّينَ وَالفِرِزِّيِّينَ وَالحِوِّيِّينَ وَاليَبُوسِيِّينَ كَمَا أَمَرَكَ الرَّبُّ إِلهُكَ


15- يا يسوع الإله ... ماذا لو رفضك أعدائك؟!!!
أَمَّا أَعْدَائِي أُولَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِيدُوا أَنْ أَمْلِكَ عَلَيْهِمْ فَأْتُوا بِهِمْ إِلَى هُنَا وَاذْبَحُوهُمْ قُدَّامِي».

غير معرف يقول...

...
من أمر بالقتل والسفك وترويع الآمنين هو يسوع ...!!!!
وعلى هذا فإن كان البابا لم يفعل ما أمره يسوع ...
فإنه حتماً الآن في نار جهنم ...لأنه خالف تعاليم الرب .....


الفاضل المسيحي يسوع معك ...كما ترى يا مُحترم ...
برغم أن إلهك يسوع قالها صريحة في عهده الجديد أنه ما جاء للسلام وإنما للسيف ...
إلا أنه ولله الحمد لم يستطع تنفيذ ذلك ....

ليس رحمة منه كما تُحاولون تدليس وإخفاء الحقيقة ....إطلاقاً !!!! .....
بل كما نقول في الأمثال مُجبر أخاك لا بطل
مًجبر على عدم القتل : لأن اليهود أجهزوا عليه وصلبوه وقتلوه شر قتلة وبصقوا على وجهه ....
فقد عرفوا تاريخه الأسود وعرفوا ما قد يفعله بهم فأسرعوا في تشويه خلقته ....

ولهذا إنتهت فصول يسوع دون أن يسفك الدم ... ونحمد الله على ذلك .


أرجوك يا فاضل
أرجوك يا محترم ...
أنتم آخر من يتكلم عن السيف والسلام
وآخر من يقول أنكم تعبدون الله
الله الذي حقرتموه وشوهتموه

فأرجو أن تقرأ لتستفيد بدلاً من التعليقات التي تنم عن سطحية ?????سبب وجود الحمار والثور في المغارة {التي ولد بها الرب }

*************************************
بينما كان مار يوسف ومريم في طريقهما من الناصرة الى بيت لحم, جمع الملاك جبرائيل في السماء حيوانات السماء ليرى من منهم

يستطيع ان يقدم خدماته للطفل يسوع الذي يوشك ان يولد في مغارة.

كان اول من تقدم الاسد, ملك الغابة. قال للملاك مفاخراً: " هل يوجد غيري؟ فانا ملك الحيوانات, وساقف على باب المغارة وافترس كل من تسول له نفسه ان يلحق الاذى بالطفل يسوع". اجاب الملاك : شكراً لكن لا تصلح عنيف ومفترس".
ثم تقدم الذئب وقال : " انا مستعد. فانا ساحضر للطفل اجمل الفواكه وساحمل له يومياُ ما يلزمه من الحليب, وتستطيع ان تعتمد علي, فانا "ذيبك" ... اجاب الملاك: " شكراً لخدماتك, لكنك في العادة لست مستقيماً ولا نزيهاً".
ثم تقدم الطاؤس وقال للملاك: " ارسلني انا. فسافرش ريشي في المغارة واجعلها قصراً يليق بملك الملوك ورب الارباب:. اجابه الملاك: " شكراً لكنك متكبراً, وهذا عكس رسالة الميلاد.
وهكذا مرت الحيوانات تعرض خدماتها, لكن الملاك لم يوافق على اي منها. لاحظ الملاك ان الحمار والثور لم يتقدما لتقديم خدماتهما, وانهما تابعا عملهما في الحراثة بصمت, فسالهما: " ماذا تستطيعان ان تقدما للطفل الذي سيولد؟" اجاب الحمار " نحن؟ لا شيء.
فنحن لم نتعلم سوى العمل الصامت والمتواضع, وتحمل الضرب والاهانات". لكن الثور قال بصوت خجول: " ولكن ان اردت, نستطيع ان نبعد بذنبنا الذباب عن وجه الطفل يسوع:.... ابتسم الملاك وقال: " فليكن". وهكذا كان.????

غير معرف يقول...

السلام عليكم يا جنود الاسلام .. حياكم الله اخوتى فى الله

ظهرت طائفة جديدة فى مصر تطلق عليها المعمدانية .. وهذا هو اول حوار مع رئيس الطائفة
والسؤال يرد الى الكنيسة المصرية هل هذة الطائفة ايضاَ لا تدخل الملكوت ...؟؟؟

نقلا عن اليوم السابع ..
رئيس الطائفة المعمدانية لليوم السابع:

فلتاؤوس: رئاستى لطائفتى بقرار جمهورى

الجمعة، 3 أبريل 2009 - 20:26




الدكتور القس بطرس فلتاؤوس، رئيس الطائفة المعمدانية الأولى فى مصر، يعتبر واحدا من أبرز الشخصيات الدينية فى الوسط الدينى القبطى، ليس فى مصر فقط بل فى العالم، فهو يتميز بالبعد عن التعصب والحوار الهادئ. هوجم عدة مرات من شخصيات دينية شهيرة، إلا أنه يرفض الرد بالمثل، حيث يؤكد دائما أن الديانة المسيحية الحقيقية تفرض علينا التسامح.

اليوم السابع حاور الدكتور القس بطرس فلتاؤوس، رابع رئيس طائفة مصرية أثناء وجوده بالقاهرة، حيث إنه دائم السفر للخارج .

من المعروف أن الطوائف المسيحية فى مصر ثلاث طوائف.. فما قصة الطائفة الرابعة التى ترأسها؟
بالفعل يعرف الجميع ثلاث طوائف مسيحية فقط فى مصر، ولكن الرئيس مبارك أصدر قرارا يحمل رقم99 لسنة 1990 بترخيص طائفة رابعة، وهى الطائفة المعمدانية، بذلك تعد رابع طائفة مسيحية مصرية بعد الأرثوذكسية والكاثوليكية والبروتستانتينية.

ولكن الدكتور صفوت البياضى رئيس الطائفة الإنجيلية أكد تبعية الطائفة المعمدانية له؟
هذا كلام غير صحيح وغير قانونى، فقد حصلت على حكم نهائى من محكمة الإسكندرية بأن أكون ناظرا على وقف الطائفة المعمدانية، وهذا القرار لا يعطى إلا لرئيس طائفة مسيحية. بالإضافة إلى أننى اعتبر رئيسا فعليا للطائفة بقرار من الجمعية العمومية للطائفة المعمدانية المكونة من 26 عضوا، التى اختارتنى لتولى هذا المنصب.

و ما ردك على الاتهامات الموجهة إليك بأنك لم تحصل على مؤهل لاهوتى؟
هذا الكلام غير صحيح، فأنا حاصل على ماجستير من الكنيسة المعمدانية الأمريكية فى اللاهوت المعمدان.

لماذا قام الدكتور صفوت بياضى بعمل تفويض للقس ممدوح مراد للطائفة؟
البياضى أعطى تفويضا لشخص آخر تربطه علاقة شخصية به ليس أكثر، وهو القس ممدوح مراد، وهذا الفعل غير قانونى وأمام القضاء حتى الآن.

هل يمكنك تحديد العدد الحقيقى لأتباع الطائفة المعمدانية فى مصر؟
عددهم 7 آلاف مسيحى فى مختلف محافظات الجمهورية.

و ما قصة تصاريح الزواج التى أعطيتها للمطلقين؟
حتى الآن لم تقم الكنيسة بإعطاء أى تصاريح للزواج أو الطلاق، وكل هذا الكلام كذب، فالكنيسة لم تزوج واحدا حتى الآن.??????????

غير معرف يقول...

توضيح : للأمانة هذه الشخصيات المذكورة بأسماءها هى من وضعى وليست حقيقية ، والمراد منها وضع التصورات لما يحدث فى مثل هذه الدروس وما يعتلج داخل الشخوص الحوارية من أسئلة تخص إيمانهم الموضوع بمعرفة أشخاص وليس موحى به من الرب ، وما يظهر لهم من تناقضات تستدعى تفسيرآ لها ، فكما هو مطلوب منهم كراهية المسلمين ورسولهم وقرءانهم ونعتهم بالكفار ، فمن حقهم أيضآ أن يوضح لهم آباء الكنيسة الكثير الكثير عن حقيقة إيمانهم وصحة عقيدتهم التى وضع بولس أركانها بترهات الباطل ، فالكثير منهم لا يؤمن بأن هناك دين بلا شريعة ولا شريعة بدون تكليفات ولا تكليفات بدون عمل وليس دين تكفيك فيه فقط المحبة !! وقولهم ان عدل الله تم بالخلاص وفداء يسوع !!! عدل الله ومحبته أيها الواهم ألآ يترك الأجيال تحمل إثمآ لم تفعله وتنوء به حتى يأتى يسوع ويحمله ويصلب ويدفن معه
عدل الله ومحبته إيها الواهم أن يرفع الاثم مع أول نبى يبعثه إلى الأرض إلى ولد آدم لو كان هناك إثم لم يتوب آدم منه
هل عدل الله ومحبته إيها المأفون أن لا تذكر الأنبياء وكانت تأتى تباعآ ولم يتكلم آى منهم عن خطيئة آدم أليس من عدل الله ومحبته أن تتكلم الأنبياء وتخبر أقوامها بأن الله ما زال ساخطآ عليهم لآكل أبيهم من الشجرة
هل من عدل الله ومحبته أن يدخل إبراهيم خليله وموسى كليمه ويعقوب الذى إجتباه ونوح النبى الذى نجاه من الغرق وكوكبة الأنبياء والرسل الكرام هل من عدله ومحبته سبحانه أن يدخلهم النار حتى يأتى يسوع وينزل إلى الجحيم ويخلصهم
هل من عدل الله ومحبته أن يقتل إبنه عامدآ متعمدآ من أجل آدم ، ويللكم كيف تحكمون
يا أهل حاشا ألآ ترون إنكم بباطلكم جعلتم عدل الله يناقض محبته يا أهل المحبة حبه .. حبه من فضلكم
والأن مع الدرس

الأب عريان المكفى
سلام ونعمة يا حبايبى النهاردة حنكمل درس الحد إللى فات بتاع تثبيت الإيمان وإللى عنده سؤال ومحيره يفرد صباعه ويرفعه ، بس مش آى سؤال ، عاوزين سؤال يتعلق بالإيمان وبإثبات صحة الكتاب وبالرب يسوع له المجد ، والأسئلة تكون عن العهد الجديد وحنخللى القديم لبعدين وياريت
نبعد كمان عن التثليث والأقانيم والحاجات إللى مش قادرين نستوعبها ومتفتكروش إنى مش فاهم لأ إنما علشانكم انتم لأنه موضوع يتوه

غير معرف يقول...

نبتدى بأول سؤال
أيوه يا فكرى
فكرى يقوم وهو يتصفح صفحات من إنجيل فى يده
فى إنجيل البشير لوقا لما العدرا أم النور ويوسف النجار فقدوا الرب يسوع وعادوا للبحث عنه وعندما وجدوه قالت أم الرب يا بنى لماذا فعلت بنا هكذا هوذا ابوك وانا كنا نطلبك معذيين
والسؤال هو لماذا قالت له ام النور هوذا ابوك ، والنجار زى ما احنا عارفين مش أبوه لماذا لم تقول له عمك يوسف وانا كنا نطلبك ‏
يا فكرى يا حبيبى العدرا مريم ام الرب له المجد كانت كلها شفقة وعطف وحنية ومحبتش تخللى الرب ينكسف قدام الناس فى الهيكل ويقولوا عليه إنه من غير أب علشان كده قالت على يوسف النجار إنه أبوه كده و كده يعنى !!!، أو يكون يوسف النجار ومريم ما كنوش لسه صارحوا الرب بإن يوسف النجار مش أبوه !!! ، أو يمكن يوسف النجار كان شماس أو قس زى حالتنا كده وفى الحالة دى لما تقوله أبوك وانا كنا نطلبك متبقاش غلطت أو كدبت حاشا وده ممكن يكون الاحتمال الأقوى !!!!!
فكرى وهو ينظر فى الإنجيل
بس يا بونا البشير لوقا قال قبل كده (وكان أبواه يذهبان كل سنه الى اورشليم فى عيد الفصح)
والمفروض انه يقول وكان يوسف النجار ومريم يذهبان كل سنه الى اورشليم
هو البشير لوقا كان شاكك فى نسب الرب يسوع
اقعد يا فكرى بلاش تجديف لو كنت كبير شوية كانوا خدوك على دير النطرون، ولا انت عاوزنى أعبطك بنفسى واخللى يوسف يضربك بالعصايا على بطنك
أيوه إتفضل يا عبد المسيح
عبد المسيح ليه يا آبونا فى أعمال الرسل إختلفت روايات بولس الرسول لما ظهر ليه الرب فى الطريق وقال إنه حيرسله للأممين فمرة يقول إن الضوء الشديد أبرق حوله ومرة يقول أبرق حولى وحول من معى ومرة يقول سمعت الصوت وحدى ومرة يقول الذين كانوا معه سمعوا الصوت ومرة سقطت وحدى ومرة يقول سقطنا جميعآ مع ان المعروف إن الضوء الشديد عندما نراه فهو يصيبنا بعمى وقتى يجعلنا لا نرى من حولنا وهو اعترف بذلك فكيف شاهد من حوله وهم يسقطون على الأرض ، ولماذا شبه المسيح له المجد بولس الرسول بالحمار لأن يسوع قال له لماذا تضطهدنى ومن الصعب ان ترفس مناخس ، فاذا كان الحمار لا يستطيع أن يرفس مناخسه فكيف يستطيع أن يضطهده
هل تعتقد ان فى إمكان الحمار يابونا أن يضطهد صاحبه!!!
يا عبد المسيح ، يا عبد المسيح يا حبيبى بولس الرسول لما رأى الضوء الشديد وسمع الصوت سقط على الأرض ولما وجد ان الضوء أعشى بصره اعتقد ان الناس إللى معاه سقطوا مثله على الأرض ، وكان من شدة الضوء ان العمى أصاب عينية لمدة ثلاثة أيام واخدين بالكم من العدد ثلاثة ده لدرجة ان عينيه عمصت علشان مكنش قادر يفتحهم طول الفترة دى لأن الضوء أجهد عينيه ، وبعد كده العماص لما نشف على عينيه سقط لوحده وافتكره قشور وقدر انه يبصر بعد كده ، وعلى فكرة عملية الصوت والضوء دى إللى حكى عنها بولس الرسول استغلتها هيئة الآثار وطبقتها فى مصر وعملت الصوت والضوء فى الاهرامات وابو الهول
جورج يرفع يده

غير معرف يقول...

أيوه يا جورج
المسيح له المجد قال فى انجيل متى ( يتكلم جورج وهو ينظر فى الانجيل)
فان ابن الانسان سوف ياتي في مجد ابيه مع ملائكته و حينئذ يجازي كل واحد حسب عمله
آى فى آخر الزمان فكيف جاء وكلم بولس الرسول وهو فى طريقه إلى دمشق
بس يا جورج المسيح له المجد مقلش إنه مش حيجى يقابل الرسول بولس ، هو قال إنه حيجى يجازى
وده ما يمنعش إنه يجيى يقابل
فكرى يجلس وهو مستغرب من الاجابة


أيوه يا مرقص
مرقص يقف ويتكلم
هو يا ابونا مش يسوع هو الابن وهو الاب
أيوه يا مرقص
طيب ليه طلب من تلامذته يحلوا ليه الآتان والجحش يعنى يسرقوهم وقانون الايمان إللى وضعه آباء الكنيسة بيقول ان كل شيىء به كان يعنى هو إللى أوجدهم يعنى الآتان والجحش عارفين كده
طيب ليه مقلش لتلاميذه ترووحوا للإتان والجحش وتقوللهم كلموا الرب أو الرب محتاج ليكم ، وليه الآتان والجحش يا ابونا ألآ تكفى الآتان فقط
اقعد يا ظريف يا ابو دم خفيف ياللى الذكاء حياكل منك حتة
كلكم بتقولوا ليه الآتان والجحش ونسيتوا ان الجحش من الصعب انه يفارق امه وكمان الآتان ماكنتش حتوافق انها تروح معاهم بدون ابنها الجحش وكانت حتحرن ، وبعدين الرب مقلش لتلاميذه رووحوا للأتان والجحش وقوللهم كلموا الرب عارفين ليه ؟ لإنهم مكنوش حيفهموا لأنهم حمير زى حضراتكم !! فهمت يا ناصح يا أبو دم خفيف
أيوه يا رمزى
رمزى
بالنسبه للإعتراف مطلوب منا يا آبونا اننا نعترف للمعرف علشان تغفر خطايانا والاعتراف من الأسرار السبعة وضرورى ، يعنى لا زم الواحد يقر بخطيته ومفيش مغفرة بدون اعتراف وبالنسبة للقربان فالمسيح له المجد ناب عنا بدمه لما اتصلب على الصليب
الأب عريان
مضبوط ….. مضبوط مفيش مغفرة بدون اعتراف وكل واحد منكم ميأخرش اعترافه جايز يموت قبل ما يعترف وما يحصلش على التوبة ، ويموت فى خطيته وزى انت ما قلت الرب فدانا بدمه على الصليب ومبقاش مطلوب منا نقدم قربان برافو يا رمزى
رمزى
بس يا بونا البشير متى قال فى انجيله انهم قدموا ليسوع له المجد مفلوج مطروح على الفراش ويسوع قال ليه ثق يا بنى مغفورة لك خطاياك
طيب وإيه المشكلة يا رمزى ماهو حلو كده هو مش اليسوع بيغفر الخطايا
رمزى
أيوه يابونا بس المفلوج ما اعترفش يعنى حصل على مغفرة بدون اعتراف كمان المسيح لسه مكنش لسه اتصلب ولا سال دمه لما الحربة جت فى جنبه ، يعنى يابونا الفداء كان لسه متمش طب إزاى اتغفر للمفلوج ذنبه
الأب عريان وهو ينظر فى ساعة يده
ياه الوقت خدنا
يوم الحد الجاى نكمل
سلام ونعمة المسيح معاكم


وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين لا شريك له
showman2

غير معرف يقول...

المسلم)))))))))))))))
الأب عريان المكفى ( تخصص تدليس وحيل )
سلام ونعمة للجميع


حنتكلم فى الدرس النهارده عن موضوعان الأول كيف تتعامل مع الكفار والموضوع الثانى عن تثبيت الايمان المسيحى بالنسبة لشبابنا إللى بينضحك عليهم من الكفار !
ومش بس شبابنا ولكن كمان الكبار إللى بيشاوروا عقولهم وغير مقتنعين بالإيمان بتاعنا
وقال إيه علشان مش فاهمين التجسد أو التثليث ومش داخل عقولهم ولا فاهمين حقيقته وده راجع لأنهم بيفتشوا ويدوروا وبيحاولوا يفهموا ، ومش عارفين إن المطلوب منهم انهم يؤمنوا وبس من غير تفكير ولا يحزنون ، لأن إللى بيفكر وبيحاول يفهم تأكدوا إن مصيره إنه حيترك المسيحية والمسيح وحيبقى إنحرم من الملكوت بتاع ربنا له المجد ! ويكون مستحق لبحيرة الكبريت
وأنا من هنا بأوجه كلامى لكل واحد قاعد بينكم تأسلم فى السر ومخبى نفسه
علشان ما ينفضحش وسطنا وأنا عارف إن فيه أعداد كبيرة للأسف إنضحك عليها لأنها حاولت تشغل عقلها وتفكر ولم تؤمن الإيمان الأعمى المطلوب منها حتى ترضى الرب له المجد .
والنهارده بجانب الموضوعين دول حنتكلم فى كل حاجة وإللى عاوز يسئل يتفضل وإللى إيمانه ضعيف وعاوز يقويه يرفع إيده ويتكلم وإللى مكسوف يرفع إيده يقول للى قاعد جنبه علشان يرفع إيده نيابة عنه ! الموضوع خطير يا أبنائى والكنيسة قلقانة من كتر حالات التأسلم والخطف إللى بتم لبناتنا بإستمرار عينى عينك !
واحد يرفع صباعه
أيوه يا جرجس
بس يا بونا كلنا عارفين إنه مفيش حالات خطف ولا حاجة وإحنا بس إللى بنقول كده علشان الإعلام
والاسبوع إللى فات واحدة جارة إبن عمى إسمها لويزة هربت وسابت لأهلها جواب قالت فيه إنها أسلمت وطلبت منهم إلآ يبحثوا عنها لانها لن ترجع للمسيحية تانى ، وأهلها أخفوا الجواب بتاعها وراحوا مديرية الأمن وبلغهوهم إن المسلمين خطفوا البنت ! وعملوا مظاهرة كبيرة فى الكنيسة ، وطلبوا من الحكومة ترجع ليهم لويزة ، والحكومة قالت ليهم انتوا عاوزين لما حد يتأخر من ولادكم بره البيت أو يتوه أو يكون عند قرايبه نمسك ميكروفات وندور نلف فى الشوارع ونقول عيلة تايهة يا ولاد الحلال ببلوزة نايلون وجيبة ترجال على رأى عدوية ، والمسلمين بيقولوا إن عندهم تسجيل لأبونا بشوى بيقول فيه إنه مفيش حد بيخطف حد لما واحده قالت له بنتى إتخطفت يا آبونا
واحد تانى يرفع صباعه
أيوه يا بشاى
أيوه يا بونا بيحكوا إن فيه ناس راحوا لعم صفوت إللى فى الشارع إللى ورانا وقالوا ليه إنهم شافوا إبنه
مكرم الشاب الجامعى فى معرض القاهرة للكتاب إللى فات وتحت باطه شنطة وبيوزع كتيباب إسلامية وأجزاء مطبوعة من القرآن بتاع المسلمين على الزوار وكان بيتخفى حتى لا يتعرف عليه أحد ولما شاهدوه بالصدفة إختفى عن أنظارهم ، ولما جم يواجهوه أنكر بشدة وقال ربما شخص آخر يشبهه ! مع إن الذين رأوه أكدوا إنه هو بشحمه ولحمه
واحد يرفع يده
خلاص يا قلدس مش عاوزين حكايات من النوع ده ، الحكايات دى تهدم الإيمان مش تثبته
قلدس أنا عاوز أقول حاجة تانية يا آبونا
اتفضل
ليه الكنيسة بتحذر علينا قراءة القرآن بتاع المسلمين مع ان المسلمين ما عندهمش تحذيرات على قراءة الكتاب المقدس بعهديه القديم والجديد يعنى أى واحد منهم ممكن يقرا الكتاب المقدس ، وده يخللى الناس تقول إن عقيدتنا ضعيفة وإيمانا أكثر ضعف من عقيدتنا بعكس المسلمين وعقيدتهم
شوف يا قلدس عقيدتنا مش ضعيفة ولا حاجة وإيمانا فل الفل وآخر حلاوة بس إحنا بنخاف على ولادنا ، وزى المسيح له المجد ما قال أما خرافى فانها تسمع صوتى وتعرفنى ،كمان شبابنا زى الخرفان الصغيرة الأوزى لما واحد يمسك خروف منهم ويجره من ودانه أو من قرونه تلاقى الخرفان كلها ماشية وراه . وده متعلق بالموضوع الأول إللى هو كيف تتعامل مع الكافر

غير معرف يقول...

وبالنسبة لأى واحد ممنوع عليه قراءة القرآن واحنا مختارين بعض الأشخاص إللى ليهم القدرة على المناورة والمحاورة ولعب الثلاث ورقات ونعطيهم آيات محددة من القرآن لاعبين فيها ومقطعين منها كشبهات يلاعبوا بيها المسلمين الكفار علشان يشككوا ضعاف الإيمان عندهم فى دينهم ومن ناحية تانية تثبت إيمان ولادنا فى عقيدتنا قبل آى حاجة وإللى إحنا إخترناهم بنقول ليهم خشوا المواقع الإسلامية وتكون على عينيكم غشاوة وقولوا الشبهة للمسلم ، طبعآ هو حيرد عليك على طول ويفند الشبهة لأن الشبهات كلها معروفة ومكررة ، والمطلوب منك إنك لا تنظر فى إجابته وكل إللى عليك إنك تقوله إنك لم تجاوب على السؤال أو تقول له إنك لم تقتنع باجابته . وفى الحالات التى يخبرك فيها إن هذه الشبهة موجودة فى قسم الشبهات فى نفس الموقع مع غيرها من الشبهات ومردود عليها قول له أنا عاوز أسمع الرد منك انت أو عاوز أعرف رأيك انت إيه وهكذا حتى لو جاوب على سؤالك مائة مرة لا تمل وقول له ولكنك لم تجاوب على سؤالى وخللى بالك إن المسلم حيكون صبور معاك فعليك إنك تثيره ببعض الكلمات إللى تمس كتابهم ورسولهم لتخرجه عن شعوره . طبعآ والشبهات معروفة ومطبوعة وموجودة فى كل كنيسة من كنائسنا ، والشبهات دى معروفة ولا تتغير من زمان خالص وزى ما بنقول فى الكنيسة على سبيل الضحك إن الكتاب المقدس بيحصل فيه تغيرات ولكن الشبهات إللى بنقولها للمسلمين ثابتة ولا يحصل فيها تغيرات مثل رضاع الكبير ، وزوجات رسولهم والزواج من عائشة وهى عندها تسع سنوات ، وغروب الشمس فى عين حمئة ، وحديث الذبابة وبول الإبل ….الخ الخ إحنا نقولهم الشبهات وهما يجاوبوا أكثر من ملاين المرات ، لا نمل ولا يملوا
كمان بنقول لشبابنا إنه مش عيب إنك تختار لنفسك اسم انثى عند دخولك لأى موقع اسلامى علشان يحاسبوا عليك شوية ويراعوا انوثتك وبرضه مش عيب إنك تكذب وتقول إنك كنت مسلم قبل كده والمسيح حبك وهداك للمسيحية
يعنى إتلون على قد ما تقدر ، وشوفوا انتم البابا بنفسه لما يحب يدحلب للحكومة يجيب ليهم الكلام إللى فى القرءان إللى بيقول لتجدن أقربهم مودة للذين آمنوا الذين قالوا إنا نصارى ولما المسلمين يقولوا حاجة غير كده يقولهم إحنا مسيحين مش نصارى والنصارى دول زى الخوارج عندكم . والأب زكريا كلنا عارفين إنه عامل جبهة وبيدافع عنا من ناحية واحنا كمان عاملين جبهة تانية علشان نسنده بدل ما يكون لوحده هو من ناحية واحنا من ناحية وأقباط المهجر من ناحية ثالتة والأنبا شنوده مكرس نفسه ليل ونهار لعمل الخطط إللى نقدر بيها نضغط على آى حكومة علشان ناخد نصيب الأسد وأنتو عارفين إن دول الغرب بتسندنا وأمريكا ماسكة العصايا لو حد فتح بقه، وأقباط المهجر مخلاينها حريقة وزى الهبلة إللى مسكوها تار .
ثم يتجه القس إلى السبورة على الحائط وهو يتكلم
والمسلم إللى يقولك يا مسيحى فكر شوية وشغل مخك ده واحد+ واحد + واحد = ثلاثة مش واحد
ترد عليه وتقوله هى مش علامة + دى عبارة عن علامة الصليب ، طيب لو مسكنا الصليب ده وضمينا منه طرفين شوية بحيث يكون زى المقص مش يبقى عبارة عن علامة× يعنى واحد × واحد × واحد = واحد يعنى الثلاثة مضروبين فى بعض !! ولو قالك انت بتخرف وتقول إيه ؟ ألهة إيه إللى مضروبين فى بعض ، ترد عليه وتقوله هو مش المسيح له المجد إنضرب قبل ما يصلبوه !أهو ده بيرمز لعلامة الضرب !!!!!
أو تقوله المثل بتاع الشمس إللى كلنا عارفينه ومش فاهمينه وانها عبارة عن شمس وضوء وحنان قصدى وحرارة أو بلاش تقله المثل دة أحسن يقولك دى صفات للشمس وليست جواهر وآى صفه منهم لا تسمى بمفردها شمس وأهم حاجة إنك تبين للمسلم إنك خايف عليه وتقوله المسيح بيحبك وخلص نفسك. وقبل النقاش مع أى حد فيهم يكون صليبك فى إيدك وحقدك فى قلبك وعقلك شايله فى أستك شرابك وضاربلك كاسين وطبيعى مش حتفهم آى كلمة منه لأن عقلك مش معاك
والاسبوع الجاى نكمل
سلام المسيح ونعمته معاكم

وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين لا شريك له
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟والمسلم إللى يقولك يا مسيحى فكر شوية وشغل مخك ده واحد+ واحد + واحد = ثلاثة مش واحد
ترد عليه وتقوله هى مش علامة + دى عبارة عن علامة الصليب ، طيب لو مسكنا الصليب ده وضمينا منه طرفين شوية بحيث يكون زى المقص مش يبقى عبارة عن علامة× يعنى واحد × واحد × واحد = واحد يعنى الثلاثة مضروبين فى بعض !! ولو قالك انت بتخرف وتقول إيه ؟ ألهة إيه إللى مضروبين فى بعض ، ترد عليه وتقوله هو مش المسيح له المجد إنضرب قبل ما يصلبوه !أهو ده بيرمز لعلامة الضرب !!!!!

وجون وجون وجون وجوووووووووووووووووووووووون؟؟؟؟؟؟؟؟؟